Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Alkatrész választási kalaúz kezdőknek - Update 1.

2016. március 11. -i állapotok alapján

2015. november 08. - ZsoleszFPV

Már eredetileg is azt ígértem, hogy ezt a cikket egyszer majd befejezem. Időközben rengeteg mindent történt a világban és én is sokat tanultam, ezért, hogy lássátok is a változásokat, meghagyom az eredeti táblázatot, de kiegészítem azokkal az információkkal, amelyekre időközben tettem szert. Keressétek lent!

Mindig nagy örömmel tölt el, amikor innen-onnan visszajelzéseket kapok olyanoktól, akik olvassák és hasznosnak találják a blogomat.

Sok kérdés is eljut hozzám, amik gyakran arról szólnak, hogy milyen motort, milyen vázat, stb. javasolok. Minden termékkel nekem sincs tapasztalatom, ráadásul naponta jelennek meg szinte minden alkatrészből újabb gyártmányok. Mégis kísérletet teszek arra, hogy eddigi tapasztalataim alapján adjak némi útmutatót azoknak, akik most vágnának bele az építésbe.

Rögtön két verziót készítettem, egy abszolut minimál (hangsúlyozom, nem a legolcsóbb), amit szerintem érdemes megépíteni, illetve egy optimálisabb verzió, ha valaki egy kicsit többet is tud rászánni és egyből olyan gépet építene, amely akár 4S akksi képes és erősebb propellerekkel is fejleszthető, turbózható a jövőben. Csúcskonfigurációt most nem írok, mert kezdésnek azt senkinek sem javasolnám. Előbb meg kell tanulni építeni, na és persze repülni, aztán lehet már a nagy pénzeket is kiszórni.

Az alap konfig kapcsán annyit még elmondok, hogy igen, van ennél olcsóbb megoldás is. De én azt gondolom, hogy ami ennél olcsóbb, az a végén úgy is drágább lesz, mert pár hét múlva egy-egy nagyon olcsó alkatrészt már lehet is kidobni és helyette egy normálisat rendelni. Szóval a végén a nagyon olcsó lesz a drága.

Még egyszer mondom, ez az én szubjektív véleméyem. Érdemes másokat is megkérdezni, összevetni a véleményeket, de azt állítom, hogy ezekkel a konfigurációkkal senki nem nyúl mellé.

starter_kit.png

Bocs, hogy most csak képként tudtam ide beszúrni ezt a táblázatot. Tudom, így a linkek nem működnek, de máshogy most nem ment. Kérésre elküldöm az Excel file-t emailben.

Aki ennél komplettebb listát szeretne, annak ajánlom Oscar Liang blogbjegyzését, aminek alapján még én magam is nekiláttam az építésnek idén tavasszal.

 UPDATE - 2016. Március 11.

Egy kedves olvasóm kérdéseire szembesülnöm kellett azzal, hogy ez a lista már koránt sem up-to-date. Időközben új termékek, megoldások jöttek ki és az árak is jelentősen változtak bizonyos esetekben.

Szóval, alább azok a kiegészítesek, amelyeket Péter kérdései alapján a fenti táblázathoz teszek:

Váz: Azóta már régen van ZMR V2, azt rendeljétek. Szerintem a 4 mm-es kar elég, bár létezik 5mm-es verzió is. Az nehezebb és lehet, hogy akkor már alaplapok fognak törni helyette. Tartalék kar továbbra is kell, egyből 2 darab, szeribntem.
Én ezt a vázat javaslom:
Én nem vagyok híve annak a ZMR PDB megoldásnak, amikor az egész alsó lemezt lecserélik PDB-re. Én inkább ezeket javasolnám. Ezek egyúttal kiváltják a Pololu vagy D-Sun steup-down feszültségszabályozókat is:
vagy pedig ezt
Az elsőbe az a király, hogy ugyanolyan furat mérete van, mint a vezérlőnek, ezért a vezérlő alá tudod szerelni (nylon távtartókkal). A második viszont még kisebb és kétoldalas ragasztóval fel tudod ragasztani a vázra, akár szintén a vezérlő alá.
Mindkét PDB-t ad neked 5 és 12V-ot is, a vezérlőd, illetve a kamera/VTX/LED csík, vagy amit akarsz ellátásához.
Motor: A 1806 életképes lehet, de 250-es méretben én már inkább egyből 4S képességű motorokrat javasolnék. Az pedig inkább 2204-2205-ös méret. Itthon is sokan kedvelik az RCX motorokat, egy olcsó, kiváló választás:
Természetesen minimum 5 darabot vegyél, ebből is. A szuper, hogy, ha majd sérül az egyik, akkor lehet hozzá alkatrészeket (tengely, harang, stb.) külön venni és meg tudod Te magad szerelni.
ESC: Az a DYS SN/BL már már teljesen leszerepelt, főleg, hogy a sokkal jobb ESC-k árban már lejöttek erre a szintre. Szerintem a LittleBee 20A továbbra is az egyik legjobb ár/teljesítmény arányú választás, vagy az új DYS XM20A, amiről az első vélemények nagyon bíztatók:
http://www.banggood.com/FVT-LittleBee-20A-ESC-BLHeli-OPTO-2-4S-Supports-OneShot125-For-RC-Multirotors-p-1007740.html Ebből is 5 darab kell. Van belőle 4 darabos szett kicsit olcsóbban, akkor úgy vedd, hogy 4+1)
Propellerből az ABS naggyon törik, én nylon fiber erősítettet javaslok.
De szintén sokan esküsznek a KingKong propellerekre, amelyeket 10 párban (5 szett) nagyon jó áron lehet rendelni:
20 szettet rendelj minimum, de 30 sem sok (30 darabos rendelésnél olcsóbb valamivel)
FC-ben továbbra is a Naze32 Rev. 5 az egyik legjobb belépő, ráadásul most már az ára is leesett, akár 17 dollárig. Ez még egy F1 csippes vezérlő. Naze32 Rev. 6-ról mindenkit lebeszélnék, az egy zsákutca. Ha valaki igazi jövőálló gépet akar, akkor F3-as vezérlőt vegyen, ehhez itt adtam tanácsokat. Mivel azonban a Naze32 Rev. 5 olcsó, kezdésnek tökéletes és később nem gond cserélni csak a vezérlőt.
Akksi: Ne vegyetek kis C értékű és túl nagy kapacitású akksikat! Az ideális akkis 1300, 1500, vagy 1800 mAh kapacitású és minimum 45C rátájú. Minél magasabb annál jobb. Például ez egy jó választás. 3S akksira senki ne ruházzon sokat be. Max. 3-4 darab elég. Ha azzal már jól megy, lehet cseréléni őket 4S-re. Pont ezért érdemes esetleg a használt akksik hiredetéseit is megnézni, például itt: FPV Race Hungary Adok-Veszek http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32726__Turnigy_nano_tech_1300mAh_3S_45_90C_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html
A távvezérlő (rádió) kiválasztása nem egyszerű, mert mellbevágóan nagy tétel tud lenni, magának a gépnek az árához viszonyítva.
Sokan lyukadnak ki a Turnigy 9XR Pronál, aminek most, hogy 100-ról 70 USD-re levitték az árát, még akár értelme is lehet.  http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=66516
Mindenképpen FrSky DJT modult ajánlok hozzá. Van Banggoodon is. És ne csomagban vegyétek, csak magában: http://www.banggood.com/FrSky-DJT-JR-2_4GHz-Transmitter-Telemetry-Module-p-954940.html
Viszont, saját tapasztalatom alapján erősen rábeszélnélek inkább egy FrSyk Taranis X9D-re. Ha a fenti 3 tételt összeadod, akkor már 115 USD körül vagyunk. A Taranis a Hobbykingnél 195 USD, ha van türelmed kivárni, míg újra lesz raktáron. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__85500__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_PLUS_Digital_Telemetry_Transmitter_Mode_2_EU_Version_EU_Warehouse_.html
Ebben már rögtön benne van a modul és az akksi is, plusz még egy nyakpánt. És minőségben, tudásban ég és föld.
Vagy, ha nincs türelmed, akkor 210 EUR itt: http://www.fpv24.com/de/frsky/frsky-taranis-x9d-plus-6915
Tudom, hogy lehet, hogy most pont nincs erre plusz 80 dollárja valakinek, de ha van, ne gondolkozz!!!! Én azért vettem az olcsóbbat, mert az elején nem akartam nagyon beruházni, amíg nem tudtam, hogy mennyire gondolom komolyan ezt a hobbyt. De ez egy hibás gondolkodás, ugyanis a Taranist nagyon jól el lehet adni, tartaj az árát. Tehát, ha mégsem jön be a hobby, egy nap alatt kikapják alólatok árában.
Az általam javasolt vevő pedig, Naze32 Rev. 5 vezérlő esetében: http://www.banggood.com/FrSky-D4RII-24G-4CH-ACCST-Telemetry-Receiver-p-929069.html 
F3-as vezérlők esetében, amelyek alapból támogatják az S.Bus csatlakozást, pedig: http://www.banggood.com/FrSky-X4RSB-316-Channel-Telemetry-Receiver-p-955643.html
A legtutibb, univerzális megoldás ez lesz, ha van türelmetek kivárni az új királyságot: http://www.banggood.com/FrSky-XSR-2_4GHz-16CH-ACCST-Receiver-S-Bus-CPPM-Output-Support-X9D-X9E-X9DP-X12S-X-Series-p-1031481.html
Egyelőre csak azt írják, hogy coming soon… :(
Az FPV rendszerhez a következő komponenseket ajánlanám most. Ugye 3 dolog kell, egy kamera, egy videoadó (VTx) és egy körpolarizált antenna-pár.
Kamera:
VTx:
http://www.surveilzone.com/AOMWAY-58Ghz-32ch-600mw-AV-Transimitter-for-FPV-g-1412 vagy http://www.banggood.com/ImmersionRC-600mW-58GHz-AV-Transmitter-for-FatShark-p-925813.html (ez most akciós, szuper cucc, de csak a 8 IRC/Fatshark csatornát tudja, ami azért nem olyan nagy baj)
Antennák
Ezen kívül pár apróság ugye még kelleni fog (XT60, 5V-os piezzo buzzer, stb.), de azt remélem kitalálájotk!
Jó vásárlást!

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr718062940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

controll 2015.11.09. 17:23:18

Üdv! Szeretnék én is építgetni vagy nem! Erre lenne egy alternatívám! Viszont te aki már benne vagy ebben, és van róla tapasztalatod .Ránéznél esetleg az alkatrész listámra? Csak kellene egy kontakt pont! Ahova átküldeném neked a listát, persze ha van időd rá?!

controll 2015.11.09. 17:23:59

Ja bocsánat az én E-mail címem : ricologic@vipmail.hu

Krisz81 2017.01.21. 19:33:02

Szia
Kérnék egy kis segítséget építésben. Tudnánk email-en beszélni? horvath.krisztiánmunka@gmail.com
Üdv. Krisztián
süti beállítások módosítása