Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Az első magyar hivatalos drónverseny után

Beszámoló, tapasztalatok

2016. április 05. - ZsoleszFPV

Ez is megvolt. Hétvégén lebonyolításra került az első magyar multikopteres verseny, amely egyébként egy bajnoki sorozat első futama volt. Ezzel Magyarország, sok fejlettebb országot is megelőzve, felkerült a nemzetközi multirotoros versenvilág térképére.

img_7298.jpg

Had kezdjem azzal, hogy LE A KALAPPAL, mindenki előtt, aki a szervezésben részt vett, vagy bármilyen módon hozzájárult a rendezvény megszervezéséhez. Az egész helszín kialakítása, a közvetítési technika, a szervező csapat, a logisztika elgondolása nagyon profi, szinte minden részletre kiterjedő volt és kétségtelenül rengeteg pénzbe és még több ember munkájába került. Külön ki szeretném emelni az FPV Race Hungarytől Pistikét (a.k.a. Kovács István) és ZsolteeFPVt (a.k.a. Ilyés Zsolt), akik nélkül, állítom ez a verseny nem jött volna létre.

Ezzel együtt, ahogy egy ekkora rendezvényen - ahol ennyi minden új dolog van - várható volt, voltak kisebb problémák, amelyekt menet közben a lehetőségekhez mérten igyekezett kezelni a szervezőség, de azért itt-ott rányomták a bélyegüket az élményre.

Nem igazán volt lehetőség előzetesen sem a technika (videó-kapcsolat, jeladók, stb.), sem pedig a 4-es csapatok váltásának kipróbálására. Ezért ez a verseny számomra egyfajta bétateszt volt. Ami egyáltalán nem baj, hiszen az ennél sokkal nagyobb dubai versenyen, bevallottan a sorozat 0. állomása volt és pont azt a célt szolgálta, hogy kijöjjenek a gyermekbetegségek.

A velencei versenyen induló 35-36 résztvevő némileg meghaladta az én várakozásomat, bár tudom, hogy így is voltak, akik ilyen, vagy olyan okok miatt nem indultak el végül a versenyen. Ez alapján úgy tippelem, hogy az országban kb. 50-en foglalkoznak 250-es miniquad kategóriával, akár hobbi, akár versenyzés szinten. Biztos vagyok benne, hogy már jövőre legalább duplázódni fog ez a szám és ebben ennek a versenynek is nagy szerepe lesz.

Nagyon nagy élmény volt számomra találkozni sok olyan emberrel, akiket csak az Interneten keresztül ismertem, úgy, ahogy. Köztük sok olyannal is, akik a blogom rendszeres olvasói.

Végül gratulálok mindenkinek, aki értékelhető eredményt tudott repülni és különösen ZsolteeFPV-nek, aki történelmet írva megnyerte az első hivatalos magyar drón(multikopter)versenyt. Eredménye azért is szép, mert alig maradt el a legjobb időt repülő horvát srácoktól, akik szerintem jóval nagyobb versenytapasztalattal rendelkeznek bármelyik magyar versenyzőnél. Well Done!

12524404_1016452285116045_6119154824892888263_n.jpg

Személyes élményeim

És jöjjön a fekteleves. Sajnos én személyesen, minden pozitív oldala ellenére katasztrófálisan éltem meg a versenyen való részvételemet. Nem azért mentem, hogy nyerjek, de azért abban biztos voltam, hogy néhány vállalható kört azért be tudok mutatni.

img_7299.jpg

A "Pilot" jelző, minimum túlzásnak bizonyult :(

Az azonban, hogy 5 próbálkozásból az első kanyar (után) volt a legmesszebb, ameddig eljutottam, saját magam számára is teljesen vállalhatatlan. :(

Lassan egy éve, hogy belekezdtem az első gépem építésébe. Ez alatt az egy év alatt rengeteg időt és energiát fordítottam ennek a hobbinak és a technológiának a megismerésére. Bár nem vertem nagydobra, de azért a verseny előtt igyekeztem rendesen gyakorolni is. Az, hogy mindennek csak ez a versenyen bemutatott teljesítmény lett a hozadéka, minimum szomorú, de leginkább szánalmas.

Ezek után igazán hiteltelennek tűnik itt és a fórumokon osztani az észt, amikor ha jól láttam olyan emberek is lealáztak, akik még Angle (self-level) módban telejsítették a pályát. Azt hiszem, nekem kellene tanácsot kérnem tőlük...

Mostanáig nem értem, hogy mi történt pontosan. Az biztos, hogy videoátviteli problémáim voltak. A gyakorlókörökben az első kapunál elvesztettem a képet, kétszer egymás után. Majd a versenykörökben legalább a pálya végéig eljutottam, de ott is kép-kiesések jöttek, amelyek után nem tudtam elég gyorsan korrigálni.

Viszont, minden más versenyző ugynailyen feltételekkel indult, mégis képesek volta teljesíteni a távot. Szóval nem mondhatom, hogy bármerre is leejtett a pálya.

Az is lehet, hogy a probléma az én rendszeremben volt valahol. A DVR felvételeket visszanézve, úgy tűnik többször elment az OSD kijelzése, sőt az egyik crash után újrabootolt a MinimOSD. Lehet, hogy ez tett rá egy lapáttal az amúgy is botladozó videoátviteli problémákra? Mondjuk pont az OSD-ben semmi változás nem volt, csak a kamera tápellátása változott, de lehet, hogy az is gondokat okozott.

Itt jött nagyon rosszul az, hogy a vesenyhez végzett átalakításokat előzetesen, nyugodt körülmények között egyáltalán nem lehetett letesztelni. Erre szerintem nagyon nagy szükség lenne, mert amíg nem tudom biztosan, hogy ezek a technikai problémák miből fakadnak, addig nem nagyon látom értelmét, hogy akárcsak a gondolata felmerüljön az újabb versenynek.

Most éppen úgy állok, hogy vasárnap este behajítottam az egész szettet a sarokba és azóta ott is van. Még a saját VTx-emet sem szereltem vissza, mert kicsit össze kell szednem a porrá zúzott önbizalmamat a földről.

Végezetül egy rövid videó a DVR felvétellel a két "éles" versenyfutamomról.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr298569462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tyron hun 2016.04.06. 10:56:56

Kedves Zsolesz FPV,

Én mindig nagy örömmel olvasom a bejegyzéseidet. Napi szinten nézem a blogodat, hogy mikor jelenik meg új téma. Többek között a te példád inspirált arra, hogy blogba foglaljam azt, amit a quadcopterekről gondolok, így nem érzem feleslegesnek a munkásságod...
Ezeket nem gondoltam kikommunikálni feléd, mert nem szeretem azokat akik "nyalósnak" tűnő hozzászólásokat posztolnak, így én sem akarok azzá válni DE úgy gondolom, hogy az elkeseredettségedet kötelességem oldani, ha már ennyi segítséget kaptam tőled! (Gondolok itt akár a EU --- NON-EU FrSky bindelésre...)
Visszanézve a belső felvételeket, nem is lepődök meg, hogy ennyien landoltak a homokban! Ezzel nem a versenyt szeretném minősíteni, mert nagyon tetszett az egész! A technikai megvalósíthatósághoz (adók - kép zavar) pedig sajnos nem tudok érdemben hozzászólni!
Összegezve, nincs más hátra, csak előre! A szervezők is biztosan következtetéseket fognak levonni az első futamból és jobbítani fognak azon, amin lehet! A pilótáknak pedig a gyakorlás és a gép tökéletesítés maradhat, amit remélem mindenki örömmel tesz ez után is, hisz ez mégis csak egy hobbi, amit örömmel szeretne űzni az ember! :-)

ZsoleszFPV 2016.04.06. 12:56:33

@Tyron hun: Köszönöm a kedves szavakat! Előbb-utóbb túllépek ezen a rossz élményen, hiszen már úton vannak a második géphez az alkatrészek. :) De a lényeg valóban az, hogy ez mennyire hobby, mennyire versenysport és mennyire akarja/tudja komolyan venni az ember ezt az egészet. Lehet, hogy jobb hobbi szinten megmaradni és saját örömünkre repkedni, elkerülve a felesleges stresszt, ami a versenyzésből szükségszerűen adódik.

Dóczi Gábor 2016.04.07. 22:10:18

Szia Zsolesz!
Remélem tényleg összeszeded magad hamarosan! Tiszteletre méltó részedről és mindenki részéről aki oda mert állni és elindult! Az elmúlt év augusztusában kezdtem racerrel repkedni 0 rc. tapasztalattal, szóval nem vagyok túl tapasztalt pilóta, és nem is volt merszem indulni. A helyszínen néztem a versenyt. Azt gondolom kemény szűk pálya volt a műszaki zavarokról nem beszélve. Iszonyat mennyiségű ember előtt, a folyamatos közvetítést hallgatva...... Szerintem én az armolásig sem jutottam volna el! :) Szerintem semmi szégyelni valód nincs!
Folyamatosan Figyelem a blogod és a fórumon is olvasom a segedleteid. Sőt kerestelek már privátban is.....szinte azonnal kaptam választ a kérdésemre. Amit itt is szeretnék megköszönni!
Szóval remélem nem szegi kedved ez az egész és továbbra is számíthatunk rád, vagy találkozhatunk veled az ilyen és hasonló rendezvényeken!
Üdv! yoda748

ZsoleszFPV 2016.04.08. 01:27:08

@Dóczi Gábor: Köszönöm az együttérzést! :) Már alakul a következő quad és a verseny utáni első repülés is megvolt. Szóval lesz folytatás. Amit nem írtam a depressziós hangvételű cikkben, hogy azért nagyon sok pozitív visszajelzést is kaptam Velencén a bloggal kapcsolatban, ami nagyon jól esett. Szóval jönnek még a cikkek, tippek és tanácsok.

ViX 2016.04.11. 13:50:32

Szia Zsolesz,

Én is kíváncsi voltam, hogy megy majd a szereplésed és nem tudtam hova tenni, hogy minden próbálkozásod rövid életű volt, de így már érthető hogy valami technika ördöge dolgozott.
Emiatt ne bánkódj, a felvételből ítélve lámpaoltás volt, itt mindenkinél megállt volna a tudomány!
Igaz 5éve copterezek, de eddig inkább sima fpv és los acro, most még nem nevezek majd jövőre robbanunk be a haverokkal a köztudatba, most csak 1000-el megy a házi "verseny" hetente, addig a 3 verseny vasam is kiforr. Habár ahogy Nálad is aki csinálja ezt már egy ideje az tudja elég egy gyufa szálat odébb tenni és máris probléma lehet. Próbálok gondolkodni, hogy mi lehet ha jól emlékszem eddig a cam-od a vtx 5v-ről kapott most meg ugye csak szimpla kondi után. Valószínűleg itt kell a problémát keresni. A kérdésem az, hogy az átalakítás után, de még a saját adódnál, hogy volt a cam táplálása, mert ez nem igazán világos számomra, akkor is az vtx 5v-jét kapta? Mert ha igen, és akkor nem volt gond, akkor valóban itt kell keresni a hibát. Viszont én "otthon" repülnék párszor úgy, hogy a cam szintén a batt-ról kapja a szuflát, ahogy a versenyen, ha előjön akkor itt a bibi! Alaposan elemeztem a videót, a kamerára gyanakodnék, DE! Elméletileg az osd akkor is ad képet ha nincs kamera kép azaz, ha a cam képe megy el akkor még az osd-t kellett volna látni, szóval egyenlőre számomra is elgondolkodtató ez az eset.
Első körben én arra gondolnék, hogy a kamera mégis megbolondul, de a minimosd-t sem zárnám ki a lehetséges problémából, valószínűleg nem elég a cam-naki a szimpla kondis "szűrés" nem ártana egy 100uH tekercs, két low esr kondi, és én még tennék oda egy 100nf és 10nf kerámia kondit is, általában ez állja a sarat sok zavarral szemben, de lehet a minim osd is megérdemel egy hasonló szűrést, mert az 5v-os tápok kimenetén is megjelennek az esc-ek által generált tüskék, csak kisebb mértékben.
Lényeg a lényeg...
Repülni repülni és nem feladni!
További sok sikert a bloghoz és a repüléshez is!
Üdv
ViX

ZsoleszFPV 2016.04.11. 17:55:44

@ViX: Köszönöm a tippeket! A szervezők szerint a gyakorlásnál az ő készülékükben volt a hiba. A versenyfutamoknál elvileg már nem. De mivel tényleg nem volt lehetőség normálisan tesztelni a rendszert, ezért nem tudom biztosan.
Azóta kétszer repültem és most lett egy érintkezési hiba a kamera és a MinimOSD közötti csatlakozásnál. Felmerült bennem, hogy ez már esetleg a versenyen kezdett kialakulni? De azért azóta mentem 5-6 akksit gond nélkül.
Minden esetre a következő verseny előtt normálisan le akarom tesztelni ezt az adapteres videórendszert. Végső esetben akár azt is meg tudom oldani, hogy a kamerát az FC 5V-os regulátoráról táplálom. Csak pont az volt a lényeg, hogy ne kelljen mindent szanaszét forrasztani és alakítani, csak azért, mert 2-3 "hivatalos" versenyen is elindulnék.
A blogot fogom folytatni, talán kicsit ritkábban, de ennek semmi köze a versenyhez. Egyszerűen most kevés az időm rá. :(

ViX 2016.04.11. 20:50:25

@ZsoleszFPV: Hát lehet, hogy a versenyen kapott esések miatt utána jött egy kontakt hiba, erre tipp: én minden szervócsatit, tüskét magam forrasztok + zsugor és nem krimpelek, nincs is kontakt hibám! Kezd körvonalazódni a dolog. Szerintem csinálj 2 ilyen szűrőt egyet a camnak egyet a minimosd-nek nálam jellemzően low esr 100-200uf az inputon utána tekercs 47-100uH majd még egy low esr 47-100uf kondi és egy egy 100nf 10nf ez már egész jól szűr. Valami olyan történhetett, hogy a camera videójele tartalmazhatta a tüskéket, néha csak a cam ment el, de néha ahogy elment a cam vagy zavar utána ill. azzal egy időben ment el az osd is, ismerős jelenség max ic nél, mintha leültette volna a kapott videojel. Számomra ez két lehetőség vagy a "szüretlen" kamera aminek sok volt az esc zaja néha magával rántotta az osd-t is, vagy találkoztam már olyan eszközzel amelynek tápja olyan zajt adott nem a kimenetén hanem a betáp oldalra, hogy más eszközt is leültetett ami innen kapott szuflát, azaz lehet a video adó generált zajt a tápod felé. Ha nem jelentkezik a jelenség akkor ha minden ua mint a versenyen azaz a cam nem a szűrt 5v-ről megy, akkor tuti belenyúltál és megkaptad azt a két adót ami lehet problémás volt! "kicsi ócsó és kínai" végül is minden ott készül, szinte, de az is lehet a Te cam-od érzékenyebb egy picit..... :)..... :(
süti beállítások módosítása