Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Jöttek, láttak, ma már nyomuk sincs

zsákutcába jutott kezdeményezések a közelmúltból

2016. április 15. - ZsoleszFPV

Ez most egy könnyedebb hangvételű bejegyzés lesz. Mostanában sokszor mosolygok magamban, hogy bár még csak nem egészen egy éve foglalkozom ezzel a hobbyval, mégis már több olyan "hullámot" láttam, ami jött, hirtelen mindenki rákattant, majd kb. ugyanilyen gyorsan kiderült, hogy ez nem vezet messze és el is halt a nagy hype. Alább összeszedtem néhány ilyen dolgot.

Döntött motorok

Pár hónapja még maga Charpu is büszkén mutogatott egy Internetes showban egy QAV250-est, amire döntött motorfelfogatást erősített. A gépek gyorsulásával felmerült az igény, hogy a pilóta lássa is merre repül. Erre egy részről a kamera megdöntése a megoldás, ami viszont a leszállást teszi kicsit nehézkessé. Másrészt viszont a motorok megdöntése is segíthet, mintegy 10-15 fok köröli szögben. Ilyenkor a gép testének vízszintesen állásakor már egyből egy előrehaladó húzóerőt generálnak a motorok. Cserébe egy helyben lebegni csak "lógó seggel" lehetett. Egyesek szerint ráadásul ez még a kopter aerodinamikájára is pozitív hatással lehet, hiszen kisebb a menetszéllel érintkező felület.

A gyakorlatban azonban ez a megoldás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A kopter használhatóságát erősen csak versenyzésre korlátozta (freestyle repülésnél ez a fajta setup rendkívül zavaró és csökkenti a kezelhetőséget), a technikásabb pályákon pedig lássuk be a légellenállás hatása elhanyagolható. Rövid reneszánsza utána mára lényegében teljesen el is tűntek ezek a megoldások és én már hónapok óta sehol nem láttam döntött motorokat.

qav250-tilt10-4.jpg

Egyedi motor mixer

Pár hónapja annyira berobbant a CleanFlightban beállított egyedi motor mix témája, hogy még én is írtam róla egy cikkben. A gondolat az volt, hogy az alapbeállításban a Quad X mixer úgy kezeli a gépet, mint egy teljesen szimetrikus X. Ehhez képes a valóságban vagy H, vagy nem teljesen szimetrikus X elrendezések a jellemzők. Az egyedi motor mix némileg úgy súlyozza, befolyásolja a motorok egymáshoz viszonyított teljesítményét, hogy kompenzálja az asszimetriából fakadó eltéréseket. Elméletben, ilyenkor a Pitch és a Roll tengelyek PID értékei akár teljesen szimetrikusak is lehetnének.

Időközben azonban rájöttek a népek, hogy az általunk használt miniquadoknál a súlyelosztás szerepe sokkal-sokkal fontosabb, mint a váz-geometria. Így még custom mix esetén is ugyanúgy a Pitch tengelyen oszlik meg a súly inkább, míg a roll tengelyen, ezért ott mindenképpen magasabb PID értékekkel kell dolgozni. Ezen a custom mix már csak minimálisan változtat. Szóval ma már az a javaslat, hogy ne bonyolítsuk a dolgokat, használjuk nyugodtan az alap Quad X mixert és egyenként tuningoljuk a Roll és Pitch PID értékeket.

Throttle Expo, TPA

Egy évvel, sőt még fél évvel ezelőtt is nagy divat volt a távirányítón vagy a vezérlő firmware-ben valamelyne gáz-görbe beállítása, vagy TPA (Trhottle PID Attenuation) alkalmazása, hogy barátságosabbá tegyük a gáz, illetve a kopter viselkedését.
A BetaFlight letisztított és mára már végletekig optimalizált mixer-logikája - amely részben-egészben már a CleanFlightba is beépült -, valamint az Airmode és a SuperExpo mára már teljesen feleslegessé teszi (a legtöbb esetben), ezeket variálásokat. Egyszerű egyenes gázgörbe és megfelelő RC Expo és Rate beállításokkal tökéletes eredményt tudunk elérni.

Csak ESC jelvezeték bekötése

Ez a trend szinte csak pár hónapja ütötte fel a fejét. A lényege, hogy az új Opto ESC-knél amúgy is csak két vezetékből (jel és föld) csak a jel vezetéket kötjük be az FC-be, mondván, hogy az ESC föld úgy is össze van kötve a PDB földdel, ami pedig a vezérlő földdel van kapcsolatban.
A mögöttes logika leginkább a lustaság volt, bár néhányan talán azzal a 2 gramm súlynyereséggel, vagy a tisztább kábelezéssel is indokolták ezt a fajta kialakítást.
Férfiasan bevallom az Alienemen én is ezt a megoldást használom, nem utolsó sorban Mr. Steele útmutatásai alapján.
Az egyre gyorsabb ESC-knél és magasabb frissítési frekvenciáknál (elsősorban KISS 24A Race)  mára azonban kiderült, hogy a föld hiánya problémákat okohzat. Az érdekes, hogy nem is elsősorban maga a föld csatlakozás referenciája hiányzik, hanem maga a föld kábel, amely a jel köré csavarva egyfajta árnyékolásként, zaj-csökkentőként is szolgál. Ezért ma már újra az a módi, hogy az ESC-től az FC-ig az összecsavaart jel és föld vezetéeket együtt visszük el.
hobbywing-xrotor-10a-wire-leaded-2.jpg
Tudtok ti is valami hasonló érdekességről? Írjátok le a kommentben, nyugodtan.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr828630586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopter Géza · http://koptergeza.blog.hu/ 2016.05.17. 21:25:30

Hehe, feltalaltak az ESC jelvezeteknel azt, amit az UTP kabelok 25+ eve hasznalnak. :)
süti beállítások módosítása