Amikor a hozzám hasonló amatőr eljut arra a pontra, hogy már kezd tök jól összeállni a multikopter alapja és ki kéne találni, hogy mivel is fogom ezt irányítani, na akkor jön el az a pont, amikor dobunk egy hátast. A multikopteres blogokon sok olyan guide/útmutató található, hogy "olcsó multirotor", meg multirotor 250 dollárból, stb. Ehhez képest, amikor először rákeresünk, hogy mégis milyen rádiótávirányítót (transmitter) vásároljunk, akkor pörögnek a 200-300 dolláros árak.
Azt gondolom, túlzás nélkül állíthatom, hogy a rádiótávirányítók elképesztően és indokolatlanul dárágák a többi alkatrészhez képest. Alábbiakban próbálok pár támpontot és tanácsot adni a megfelelő távadó - vevőegység kombó kiválasztásához.
A quadkopterünk távirányításához szükségünk lesz egy rádiótávirányítóra (távvezérlő, távszabályzó, adó-vevő, transmitter) és az ennek a jeleit fogadni képes vevőegységre. Kezdjük a bonyolultabbal, az adóval.
Távirányító (Transmitter)
A távirányítású modellek vezérlésére a modellezőknek számtalan féle eszköz áll a rendelkezésére. A technológiai fejlődés itt is folyamatos volt és mostanra már több olyan technológia áll rendelkezésre, amely kiküszöböli a csatornák keveredését/ütközését.
A quadkopterünkhöz is egy - a modell szakmában már bevált - távirányítót kell választanunk. A ma elfogadott legáltalánosabb technológia a 2,4 GHz-es frekvenciát használja. Ezen belül, a különböző gyártók különböző megoldásokkal biztosítják több párhuzamos kommunikáció izolálását, így megakadályozva, hogy repülés közben elveszítsük az irányítást a gépünk felett bármilyen külső zavarás miatt.
A miniquad irányításához szükséges távirányítóval szemben alapvető elvárások:
- Feltétlenül egy programozható távirányítót válasszunk
- Mode 2 a preferált. A Mode 1 és Mode 2 között a különbség a vezérlőkarok kiosztása. A Mode 1 esetében a gázkar a jobb oldalon, míg Mode 2 esetében a baloldalon. Az újabb modelleknél át lehet szerelni és programozni a távirányítót Mode 1-ről Mode 2-re, de egyszerűbb rögtön Mode 2-őt rendelni. A quadkopterekhez sokkal jobban fekszik a Mode 2, kivéve, ha valakinek már komoly gyakorlata van Mode 1 irányítóval, de egy ilyen ember miért olvasnál ezt a bejegyzést? :)
- Legalább 6 csatorna. Ez az abszolút minimum, mivel a legalapabb kiépítéshez is 5 csatorna kell, de tipikusan 4, vagy 6 csatornás rendszereket láttam. De igazából jobb a több, 8-9, vagy akár 16 csatorna.
- Csatorna megfordíthatóság (Channel Reversing). A képesség, hogy bármelyik csatorna kimenetét szoftveresen megfordíthassuk.
- Konfigurálható csatorna-végpontok. Meg kell tudni határozni, hogy mi a minimum és maximum végpontja az egyes csatornáknak.
Ezen kívül még erősen javasolt:
- Ráta és Expo beállítási lehetőség - kezdőként "durvább" irányítást lehet beállítani, majd a gyakorlat megszerzésével ezt finomítani lehet, egyedi igények és megszokás szerint
- Modellmemória - több féle modellt, illetve beállítási szettet menthetünk
- Telemetria támogatás
Nem olcsó mulatság
Bárhogy is szeretnénk, ez ezt a mókát nem nagyon lehet 20 ezer Forint alatt megúszni. Még a legalapabb 6 csatornás távirányító is, amit találtam kb. 15 ezer forint akkumulátor nélkül. A Turnigy belépőszintű 7 csatornás modellje papíron 30 USD, amire még rájön a szállítás és az ÁFA, szintén elem nélkül. Tehát ez sem áll meg 60-70 dollár alatt, ráadásul nem is tudja az összes fent felsorolt funkciót. Ugyancsak belépő szintű megoldás az Orange T-SIX amely 65 USD+ szállítás+ÁFA áron érhető el és ez azért már tudhatja a fent felsorolt funkciókat, de még mindig csak 6 csatorna, ami hosszabb távon korlátos lehet. Belépő szintbe még lehet találni Fly Sky, Devo és Walkera gyártmányokat, de nem vagyok benne biztos, hogy tudják az összes szükséges funkciót.
A szakma nagyjai a Futaba, az FrSky és a Spektrum, akiknek a megfelelő modelljei nem nagyon állnak meg 200, de leginkább 300 USD alatt. Egy szuper közepes megoldás lenne a Turnigy 9XR, amely a HobbyKing EU raktárából 75 USD-ért megkapható. Ez lényegében egy koppintja a nagyokat (leginkább FrSky-t), moduláris felépítésű, azaz tetszőlegesen lehet bele tenni adó modult, például az FrSky, Futaba vagy Orange moduljait. Alapból 9 csatornás, de felrakható rá egy open source firmware, az OpenTX, amivel nagyon felokosítható és 16 csatornát is simán le tud kezelni. Mondom megoldás lenne..., ha a terméket forgalmazó HobbyKing csendben le nem állította volna a forgalmazását, hogy a vevőket az újabb Turnigy 9XR Pro irányába terelje. De ezt teszi, mivel a 9XR lényegében soha sincs raktáron. A Pro verzió azonban már egyből 35 USD-vel drágább az EU raktárból (cserébe van raktáron és pár nap alatt itt van). Ehhez jön még az akksi és az adó modul ára. Ez utóbbi 30 USD körül van, míg a gyárilag javasolt akksi 15 USD. Egyből ott vagyunk tehát 155 USD-nél. :(
Nekem személy szerint a FrSky Taranis X9D tetszik a legjobban, amely mindenki által dicsért minőséget és funkcionalitást nyújt. De ezzel is az a gond, hogy az alapmodell már nem kapható, az azt leváltó X9D Plus pedig minimum 210 USD, nemzetközi raktárból (azaz + ÁFA és egy csomó szállítási költség).
Én azt javaslom, hogy ha valaki nagyon szűkösen áll büdzsével, akkor vagy próbáljon valamit használtan keresni, vagy a fapados Turnigy 6X, de inkább az Orange T-SIX irányába induljon. Ezeknél a modelleknél számítani kell rá, hogy esetleg a kezdeti próbálkozások után már "kinőjük" őket és akkor egy újabb beruházás lesz esedékes. Jó kompromisszum a Turnigy 9X (ha tudunk ilyet szerezni), vagy 9XR Pro, amely FrSky modullal lényegében azt tudja, mint a kényegesen drágább FrSky Taranis X9D, csak talán egy kicsit gyengébb anyagminőség mellett. Ha pedig nem számít a pénz, akkor irány az FrSky, vagy a Futaba. Ha az embernek van már más modellje, amihez egy meglévő távirányítót használ, ez a tétel kvázi megspórolható.
A vevőegység (Rx)
A vevő (Receiver, röviden Rx) az az egység, amely a kopterünkre szerelve veszi a rádiónk jeleit és azokat csatornánkénti bontásban a repülésvezérlő (Flight Controller, FC) irányába továbbítja.
A vevőegység legfontosabb tulajdonsága, hogy legyen kompatibilis a rádiónkkal (Turnigy esetén a rádióba épített adó modullal).
Ezen túlmenően fontos a kezel csatornák száma, amely értelem szerűen legalább 5-6 legyen, de még jobb, ha 8. A vevő csatornakimeneteit a repülés vezérlő megfelelő bemeneteire kell kötni egyenként a megfelelő csatlakozókkal. Itt érdemes lehet figyelni a csatornák sorrendjére, de igazából a repülésvezérlő szoftverében ez a sorrend később úgy is tetszőlegesen felcserélhető, szóval ez nem igazán gond. A legtöbb modern vevő támogatja az úgynevezett CCPM módot, azaz a csatornák multiplexelését, ami azt jelenti, hogy a 5-8 csatorna jelét egy kábelen képes átküldeni a rendszer. Ezzel jóval egyszerűbb és átláthatóbb lesz a kábelezés, ráadásul általában a felszabaduló további csatornakimeneteket többletfunkciókra tudjuk használni, mint pl. RSSI jel kimenet.
![]() |
![]() |
![]() |
Egy extra funkció, ami abszolút nem szükséges, de jól jöhet, a telemetria. Amennyiben az adó és a vevő is támogatja ezt a funkciót, akkor lehetséges a telemetria két irányú kommunikációt tesz lehetővé, azaz a vevő, a quadunkról visszafelé is tud mérési információkat küldeni például az akkumulátor feszültségéről, vagy a vevő által érzékelt rádiójel-erősségről (RSSI). Az ilyen rendszereknél a távirányító általában saját kijelzővel is rendelkezik, amelyen valós időben nyomon tudjuk követni ezeket az információkat.
A feladat tehát adott. Sok sikert mindenkinek ,hogy sikerüljön egy olyan megfelelő megoldást találnia, amelyre nem megy rá a gatyája! :)