Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Build log 1. rész

Tépellátási és meghajtási rendszer

2015. május 22. - ZsoleszFPV

Eljött a nagy nap, itt az összes fontosabb alkatrész, indulhat az összeszerelés.

img_5862.JPG

Ahogy a korábbi bejegyzésekből talán látszott, igyekeztem nagyon alapos előkészítőmunkát végezni, így elég jó elképzelésem volt, hogy miként is akarom összerakni a quadot. Természetesen, egy ilyen első építésnél elkerülhetetlen, hogy menet közben is szembesüljek pár dologgal, de ezeket igyekeztem rugalmasan kezelni.

Az építés előtt szükséges néhány "stratégiai" kérdést eldönteni. Ilyen volt például az ESC-k elhelyezése. Sokan az ESC-ket a karokra rögzítik. Én azonban szerettem volna védettebb (és aerodinamikailag is kedvezőbb) helyre, a gép aljára szerelni őket, és ezért is választottam a Nighthawk 250-es vázat, mert annál a "padlólemezen" van hely erre a célra (nagyon hasonlóan a Lumenier QAV250-hez).

Ugyancsak ilyen kérdés az áramelosztás megoldása. Elméletileg ezt egy kábelköteggel is meg lehet oldani, de okkal elegánsabb, tisztább és egyszerűbb megoldás az áramelosztó-lap (Power Distribution Board) alkalmazása. Erre a célra egy kicsit és könnyű, mini PDB-t választottam.

Ahogy egy ház építésénél, itt is az alapoktól kell indulni. Először tehát a váz alaplemezét fogtam, rászereltem egy kart és kimértem, hogy miként fog elférni a PDB és az ESC-k.

img_5870.JPG

A PDB-re még korábban ráforrasztottam az XT60-as csatlakozóval ellátott fő betáp-vezetéket.

Miután megbizonyosodtam róla, hogy ezek így el fognak férni, felszereltem mind a 4 kart és a távtartókat a váz alaplemezére.

img_5872.JPG

Eredetileg gondolkoztam, hogy a PDB-t nylon távtartókkal rögzítem, de kiderült, hogy ehhez nincs elég hely a alaplemez és a padlólemez között, így a kétoldalas ragasztó mellett döntöttem.img_5879.JPG

Itt már helyén a PDB és helyükre igazítva az ESC-k. Ezután megfelelő hosszra levágtam az ESC bemeneti kábeleket és beforrasztottam őket a PDB megfelelő csatlakozóira.

img_5881.JPG

Az ESC vezérlő (szervó) kábeleit a váz nyílásain keresztül átvezettem. Itt az is látszik, hogy a gép elejére és hátuljára egy-egy LED sort is ragasztottam, amelyeket szintén közvetlenül a PDB-r kötöttem. Ez a PDB olyan, hogy van külön a LED-eknek dedikált kimenete, amit egy mikrokapcsolóval ki- és be lehet kapcsolni. Így, ha nem lesz rá szükségem, vagy nem akarom, hogy fogyasszon (bár ez elhanyagolható tétel), akkor ki is tudom kapcsolni. Itt még nem forrasztottam be két további kimenetet, az egyik az OSD-nek viszi majd az akksi feszültséget, a másik pedig egy BEC-lesz, amely fixen 12V-ra limitálja (és szűri) az FPV rendszer tápellátását.

Az ESC-ket is kétoldalas ragasztóval rögzítettem, majd ezek után felkerült a padlólemez a helyére, amelyet a vázhoz kapott önzáró anyákkal rögzítettem. Mivel carbon fiber vázat használok, amely elektromosan vezető, a PDB alját és a forrasztásokat egy darab duct tape-pel letakarva szigeteltem. (Itt még csúnya fehér, de később megfordítottam és akkor már a fekete oldala volt kifelé).

img_5883.JPG

A következő "stratégiai" döntés a motorok ESC-hez történő csatlakoztatására vonatkozott. Itt sokan a direkt forrasztásra esküsznek, de a bullet connector-os (magyarul nem is tudom mi a neve ennek a csatlakozónak :) ) csatlakozás tisztább és könnyebben kezelhető, bár egyesek szerint plusz hibaforrás.

Mivel az Afro ESC eleve bullet connectorokkal érkezett, ezért én is emellett a megoldás mellett döntöttem. A motor oldalon a csatik rendben is voltak. Az ESC betáp oldaláról levágtam a dugókat és azokat használtam a motoroknál. Mivel azonban ott csak 2-2 dugó van és nekem 3-3 dugó kell motoronként, ezért kellett vennem 4 dugót, amit egy hazai hobby boltban sikerült megoldanom. Jött tehát a 2 mm-es bullett dugót felforrasztása a motorokra.

img_5871.JPG img_5873.JPG img_5876.JPG

 

A forrasztásokat zsugorcsővel szigeteltem.

Nem maradt más hátra, mint a motorok felszerelése és a bullet connectorok csatlakoztatása. Itt még mindegy, hogy milyen sorrendben, mert később, majd a motor forgásirányok beállításához variálni kell velük.

img_5885.JPG

Jó egy kicsit csaltam, mert itt már a repülésvezérlő is fel van szerelve, de erről majd a következő posztban.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr327480302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atis P. 2015.07.20. 17:14:52

Hol vettél itthon olyan bullet csatlakozót a motor és az ESC közé? Nem igazán találok sehol csak piciket.

ZsoleszFPV 2015.07.20. 22:21:50

2 mm bullet connector-nak hívják. Nekem annyiban szerencsém volt, hogy az Afro ESC-k egyből ezzel szerelve érkeztek. Tehát csak párat kellett vennem. Magyarországon talán banándugóként ismert, de ez nem biztos. Itthon nem egyszerű találni. Először én is elektronikai boltokban próbálkoztam, de felejtős. A megoldás a modellboltokban van. Én az elsőben vettem, ami szembejött, horror drágán (talán 600 Ft/pár). De most néztem, hogy a Dragonflynál 149 Ft/pár: http://www.modellshop.hu/aranyozott-csatlakozó-pár-2mm-spring-connector
Ha van időd kivárni, rendelj a Banggood.com-ról, ott 10 pár kb. 800 Ft.

Atis P. 2015.07.21. 14:11:02

@BaranyZs: Köszi! :) Én EMAX motorokat és ESC-ket rendeltem, azokon nincs ilyen csatlakozó, de ahogy írtad is egy későbbi posztodban, megéri ilyenekkel szerelni, szóval Én is ezekkel fogom megoldani az összekötést. :) Ha minden jól megy (posta), akkor jövőhéten már indul az összeszerelés!
süti beállítások módosítása