Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Talált tárgyak osztálya, avagy hogy ne veszítsük el a gépünket

Elveszett gép jelző csipogó beépítése

2015. június 09. - ZsoleszFPV

A sok megnézett videó és elolvasott oldal alapján már a kezdetektől terveztem, hogy a gépet felszerelem egy csipogóval, amely segít megtalálni, ha leesik a magas fűben, vagy erdőben. Akkor még csak úgy gondoltam, hogy ez amolyan úri huncutság, de most az első repülések után már tudom, hogy ez egy iszonyatosan hasznos kis kütyü, amit mindenképpen javaslok mindenkinek, aki ilyen gépe épít.

Az elv nagyon egyszerű, a kis csipogót a gépre szereljük és kap feszültséget, valamint egy vezérlő jelet. Amíg kap jelet, addig hallgat, viszont, ha a jel megszűnik, akkor elkezd éles hangon csipogni, így segítve minket, hogy a magas fűben ne kelljen hosszú perceken, esetleg órákon át keresgélni a gépet.

Eredetileg én sem tudtam, hogy ez mekkora gond, de most azt kell mondanom, hogy még a térd alá érő fűben sem egyszerű észrevenni egy kis quad-ot.

Én a HobbyKing Discovery Buzzer mellett döntöttem, ami pár dollár és egy egyszerű három pólusd-buzzer.jpgú szervó
csatlakozója van, amelyet akár közvetlenül a vevő (receiver, Rx) egyik portjára lehet csatlakoztatni. Így alapból, ha megszakad az adóról jövő jel, akkor a csipogó megszólal. Ha eltűnik a gép, elég tehát csupán annyit csinálni, hogy kikapcsoljuk a távirányítónkat.

 

Van ennél szofisztikáltabb megoldás is, amikor a távunkon egy kapcsolóra felprogramozunk egy új csatornát és így azzal a kapcsolóval bármikor be-, illetve ki tudjuk kapcsolni a csipogót.

Ehhez jött némi bonyolításként, hogy én a 4 csatornás FrSky vevőmet PPM módban használom, így nem tudtam közvetlenül a vevőre csatlakoztatni a csipogót, hanem a repülésvezérlő egyik kimeneti portjára kellett csatlakoztatnom, ez pedig már a CC3D oldaláról is igényelt némi konfigurálást. Alább a részletes megoldás.

Kivitelezés

1. Távvezérlő konfigurációja

Ahány távvezérlő annyi megoldás, de általában távvezérlőn a mixerben hozzá kellett adni egy új csatornát, ami tipikusan a 6. (hiszen 1-4 az irányítás az 5.-et pedig a repülésmód váltó 3 állású kapcsoló használja.) Van ahol definiálni kell, hogy ez Auxilliary csatorna, van ahol nem.

img_6171.jpg

Turnigy 9XR esetén egyszerűen egy új csatornát adunk hozzá, ami FULL tartományban dolgozik majd a Switch menüpontban kiválasztjuk a kívánt kapcsolót.

img_6172.jpg

2. CC3D Konfigurációja a GCS-en keresztül

Erre szerencsére a CC3D fórumokon és a Wiki-ben is van egy nagyon korrekt kis leírás itt.

Először is, ha eddig nem így volt, akkor a Hardware konfigurációs fülön a használt módban be kell állítani, hogy Outputokat is tudjon kezelni. Pl. az én esetemben PPM+NoOneShot helyett PPM+Outputs+NoOneShot beállítást kell választani a legördülő menüből. Ha valaki OneShot ESC-t használ, akkor értelem szerűen abból kell a +Outputs verziót választani.

screen_shot_2015-05-23_at_12_02_55.png

Majd az input oldalon be kell állítanunk az új, 6. csatornát, amely Accessory lesz (esetemben Accessory 0). Ennek a határértékeit be kell lőni. Ehhez lehet akár a Transmitter Setup Wizzardot is újra futtatni, vagy csak egyszerűen a Manual Calibrationt használni.

screen_shot_2015-06-09_at_11_48_20.pngEzt az Accessory 0-át a "Vehicle" konfigurációs fülön hozzá kell rendelni egy Servo Outputhoz. Az első 4-et ugye az ESC-k vezérlésére használjuk, tehát tetszőlegesen az 5., illetve 6. output jöhet szóba, én a hatost használtam. Figyelem, itt a legújabb 15.02-es GCS eltér a fent linkelt leírásban megadottól. Sokkal egyszerűbb a dolog, nem kell a custom mixerre bajlódni, hanem rögtön a fő Vehicle lapon be lehet állítani az Output hozzárendelést.

screen_shot_2015-06-09_at_11_49_03.png

Végezetül az Output fülön be kell állítani a 6-os csatorna értékeit. Fontos, hogy legyen egy középérték is, tipikusan 1500 körül. Ez lesz a kapcsolásnál a viszonyítási pont. Arra is figyeljünk, hogy fent a Bank részben a 6-os csatorna egyszerű PWM 50Hz értéken legyen. Én úgy állítottam be, hogy beklikkeltem a Reverse Channel checkboxot, mert így nem csak a kapcsolóval tudom élesíteni a csipogót, hanem ha valamiért elveszti az adó jelét, akkor magától is automatikusan meg fog szólalni.

screen_shot_2015-06-09_at_11_49_23.pngEzután már nincs más hátra, mint a Buzzer-t a CC3D (esetemben) 6-os servo portjára csatlakoztatni, természetesen a fekete, negatív vezeték egyen kifelé. És kész is vagyunk.

Tudom, elsőre ez nem biztos, hogy olyan egyszerűnek hangzik, de higgyétek el, a leírást követve egyáltalán nem  nagy ördöngösség. Ha pedig keresni kell a gépet, örülni fogtok, hogy rászántátok az időt ennek a beállítására.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr837500374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kósa Roland 2016.05.17. 23:14:41

Szia frsky d4rii re ppn modba ba hogy lehet csipogot tenni?

ZsoleszFPV 2016.05.18. 08:12:50

@Kósa Roland: Nem a vevőre szoktuk a csipogót rakni, hanem a repülésvezérlőre (FC). A legtöbb ma kapható vezérlőnek van kimondottan csipogó csatlakoztatására szolgáló pontja, tüskéje, stb. Ezekre sima 5V-os csipogót kell kötni. Létetik olyan megoldás, hogy a vezérlő-szoftver PPM passthrough funkcióját kihaszhnálva egy csipogót a vezérlő PWM kimenetére teszünk, amelyre direktben átvezetjük az egyik AUX jelet. Ilyenkor viszont olyan csipogó kell amely PWM jel alapján működik. Ma ezt már nem nagyon használjuk, mert az első megoldás tökéletesen kiváltja ezt, jóval egyszerűbb módon.
süti beállítások módosítása