Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Mit csináltam volna másképp?

2015. augusztus 02. - ZsoleszFPV

Eltelt pár hónap, mióta kész a gép és persze folyamatosan van mit tunningolni. Ház építésénél van egy olyan mondás, hogy az elsőt az ellenségednek építsd, a másodikat a barátodnak és csak a harmadikat magadnak.

Hát valahogy így érzem a miniquad esetében is, bár az első lépcsőt azért ki lehet hagyni (annyira nem lett rossz, hogy az ellenségemnek adnám). Az minden esetre biztos, hogy a komoly előzetes kutatómunka és felkészülés ellenére vannak dolgok, amikre csak a gyakorlatban jön rá az ember.

Szóval, így pár hónap távlatából mit csináltam volna másképp?

Először is, sokat gondolkodtam, hogy megérte-e ilyen aprólékosan, egyenként összeválogatni az alkatrészeket, vagy jobban jártam volna egy komplett kittel? Első gépnek azt hiszem az esetek többségében - különösen, ha az ember még nem döntötte el, hogy mennyire akarja beleásni magát - jobb egy kit. Egyszerűbb is és árban is jobb. Én ugye az EMAX Nighthawk Pro vázat vettem. Ebből lett volna kit is, amelyben már az ESC-k, a motorok és a CC3D vezérlő is benne lettek volna. Kicsit gyengébb lett volna, mint a mostani setup? Igen. Viszont egy dolgot már most látok. Aki erre a hobbyra rákattan, annak nem az első gépe lesz az utolsó. Fejben már én is félig összeraktam a következőt. Ha viszont mégsem kattan rá, akkor egy kittel az ember kevesebb időt, energiát és pénzt rak a dologba. Vannak már olyan kitek is, amelyek tényleg teljesek, egyszerű távval és vevővel, sőt akár FPV kamerával és videoadóval is el vannak látva. Első lépésnek ez talán elég, ha az ember tisztában van vele, hogy rákattanás esetén fél éven belül kezdheti előről az építést, beszerzést és akkor ez a kezdeti olcsó cucc nagyjából mehet a levesbe (tartaléknak, vagy ajándékba a havernak).

Ezzel együtt nem bántam meg, hogy végül nem kitet vettem, mert a tervezgetés közben rengeteget tanultam a technológiáról és a quadok lelki világáról.

Váz

Az biztos jó döntés volt, hogy nem vettem egy drága (Lumernier, BlackOut) vázat. Az EMAX Nighthawknak talán annyi hátránya van, hogy egy kicsit nagy (igazából 280 mm-es), viszont egy jól megtervezett, minőségileg kivitelezett szettről van szó. Elég lett volna egy kínai ZMR250, amivel a legtöbben kezdenek? Valószínűleg igen, bár ott azért sokat hall az ember arról, hogy szinte minden leszállított darab máshogy sikerül, így egy kicsit lutri. Összeségében tehát a váz választását nem bántam meg.

Repülésvezérlő

Ez az a téma, amin a mostanában legtöbbet agyalok. Az nem kérdés, hogy az én véleményem szerint, ma ebben a kategóriában két vezérlő létezik, az OpenPilot CC3D és a Naze32 (a Flip32-őt itt egy kalap alá veszem a Naze32-vel). Minden más szerintem zsákutca. Ez a téma annyira komplex, hogy erről hamarosan írok egy külön bejegyzést, ezért itt most csak a lényeget írom. Ha ma kellene döntenem, lehet, hogy a Naze-t választom. Hozzáteszem, hogy amikor választottam a CleanFlight firmware-rel még nem volt sok tapasztalat. Viszont a CC3D mellett szól (a kiváló kezelőszoftvere, a GCS mellett), hogy fel lehet rá pattintani a CleanFlightot is, amit hamarosan meg fogok tenni. Aztán miután kipróbáltam mind a két rendszert, eldöntöm, hogy melyiknél maradjak. Ha viszont CleanFlight, akkor a Naze32 jobb.

ESC

Az elektronikus sebességszabályozók terén az Afro Ultralite 12A szerintem kiváló választás. SimonK firmware-rel és SimonK bootloader-rel jöt, ami azt jelenti, hogy szervó vezetéken keresztül akár újabb SimonK firmware-rel, akár BLHelivel egyszerűen flashelhető. Amit itt elszúrhattam egy kicsit az a méretezés. Abból indultam ki, hogy a gép majd alkalmas legyen később 4S akkumlátorokkal való használatra is. Na ehhez a 12A kevés. Ide legalább 18-20 A kell majd, különösen 6"-os propellerek esetén. Ha tehát ezt meg akarom lépni, akkor ESC csere lesz, ahhoz teljesen szét kell majd kapni a gépet.

Motorok

A SunnySky jó nevű motor és jól is teljesít. Nekem is jól mennek és eddig csak egy ment tönkre, ami nem csoda tekintve, hogy mennyiszer és mennyire keményen odavertem már. Viszont azóta sem hagy nyugodni a hamisitási ügy. Lehet, hogy elsőre bőven jó lett volna az EMAX 2204-es motorja, vagy akár a DYS 1806, vagy valamelyik másik egyszerűbb szett. Valamivel olcsóbbak és 3S akksival tökéletesek. Ha meg majd nagyvadra megyek, akkor Cobra, esetleg T-Motor. Szóval a motor határeset, ami a megbánást illeti.

Vevő

Az FrSky-jal teljesen elégedett vagyok. Elsőre ugyan mellényultam a D8R vevővel, mivel nem tudott PPM-et, ami pedig teljesen alap ma már. De ezt szerencsére még bontatlanul sikerült árában eladnom, tehát ott nincs bukó. A D4R-II viszont nagyon szuper. Kicsit és kiválóan működik. Ezt megtartom, sőt, legközelebb is ezt fogom venni, nem is kérdés.

Akksik

Alapvetően a Turnigy nano-tech 3S 1500 mAh 35-70C akksikra mentem rá. Ez nem rossz választás, de a szintén nano-tech 1300 mAh 45-90C még jobb lehetett volna. Most vettem egy Turnigy MultiStar Race Spec 1400 mAh 40-80C-s akksit, mivel az említett 1300/45C soha nincs raktáron és nem akartam hónapokat várni. Ez valamiért XT30-as csatival adják de pikk-pakk lecseréltem. Még nem repültem vele, de szeritnem ez tuti lesz. Sok kezdőt látok videókon 2200 mAh-s akksikkal próbálkozni, az szerintem teljes vesztő. Óriási, nehéz és általában alacson a C értéke. Lomha lesz vele a quad, hiába lehet több ideig repkedni. Ne tegyétek! Ajánlom a témában Bruce elemzését.

FPV Kamera

Alapvetően a viszonylag standard kamerát vettem és nincs is vele gondom. Azon kívül, hogy a fém vázban, amiben jött nem tudtam jól felfogatni. Tehát eleve váz nélkülit kellett volna rendelnem. Ezt ugye menet közben már megoldottam.

OSD

Na ez egy nagy mellényúlás volt. Ez a 12 dolláros egyszerű OSD egy kalap ... Először is pontatlan, 0,3 Volttal fixen kevesebbet mér. De miért nem lehet kalibárlni??? Ilyen nincs a világon. Mást pedig nem is tud. Már úton van a MinimOSD, amellyel ugyan kell kicsit bíbelődni (programozás), viszont utána teljesen szabadon testreszabható, kalibrálható és a repülésvezérlőből is egy csomó adatot ki tud nyerni és megjeleníteni a kijelzőn.

Videoadó

Végül egy 600 mW-os Bosscam adót választottam. Ez azért elég vaskos darab, a hűtőborda miatt is. Tök felesleges a 600 mW. Amúgy is kezd kiakalkulni nemzetközi versenyeken, hogy 250 mW-ban korlátozzák a VTx teljesítményt. Ráadásul ez a cucc csak 8 csatornát tud. Így aránylag be van korlátozva a használat. (5.8 GHz-en ugye 32 lehetséges csatorna van). Szóval nem rossz ez így, de hosszabb távon cserélni kell. Ha valaki csak nagyon magának akar quadot építeni, vegyen egy olcsó 32 csatornás 250 mW-os kínai kis könnyű, egyszerű cuccot, ha viszont tervezi, hogy közösségben, esetlg később versenyeken repül, akkor a FatShark/ImmersionRC utat kell járni. Ez drágább, de hosszú távon kifizetődő.

Propellerek

A GemFan propellerekkel meg vagyok elégedve. Viszont az 5030-as, amit pedig mindenki ír, kicsi erre a gépre. Nincs benne elég kraft. Nem történt nagy baj, mert úgy is törnek, mint a ropi, szóval mostanra nagyjából elfogyott az a 15 szett, amit eredetileg vettem. Most állok át 5040-re, aztán az 5045-öst is megnézem. Az viszont jó választás, hogy műanyag propokkal kezdtem, mert a carbonból ez így elég drága mulatság lett volna.

FPV megjelenítő monitor

Annak idején komoly dilemma volt, hogy az FPV képet monitoron nézzem, vagy egyből mozduljak rá egy FatShark Video Google-ra. Sokat osztottam szoroztam és végül is a monitor mellett döntöttem. Bár ma érkezett meg az új FatShark Dominator V2-őm, mégis elégedett vagyok a döntésemmel, mert egy részről a monitor tökéletes volt arra, hogy kipróbáljam az FPV élményt, más részről ennek köszönhetően sokkal jobb döntést hoztam a szemüveg beszerzésénél, mint eredetileg tettem volna. Harmadrészt pedig ezt a montiort vagy el tudom adni, vagy pedig a haverok, simán tudják követni rajta, az élőképemet, miközben én a szemüveggel repülök. A videoszemcsiről hamarosan jön egy külön cikk.

Távirányító

Összességében elégedett vagyok a Turnigy 9XR Pro-val. Mondjuk ehhez nagyban hozzásegíti a kiváló FrSky modul, amelyet az adóval használok. Akik olvasták korábbi cikkeimet, tudják, hogy alapvetően a Turnigy 9XR-rel szemeztem, csak közben azt már nem lehet beszerezni, így rá kellett fizetnem a Pro verzióra. Egyébként két út lehetett volna, egy még egyszerűbb rendszer, akár 50-60 USD körül, amit később kinövök, vagy egyből a csúcs, FrSky Taranis X9D Plus 250 USD-ért. Bár most, hogy már úgy érzem komolyabban benne maradok a dologban, rászánnám a pénzt a Taranis-ra, ezt előre nem lehetett tudni. Így összeségében elégedett vagyok a Turnigy 9XR Pro-val és ha nem lesz rá vevő meg is tartom. Persze, ha jó áron elmenne, akkor csere FrSky-ra. :)

Akksitöltő

Azt gondolom, hogy aki egy kicsit is komolyan gondolja ez a hobbyt (aki nem, az ne is álljon neki saját maga gépet építeni), annak nem kérdés, hogy nem elég egy egyszerű falitöltő. Több (4-6) akksi töltésére is alkalmas programozható töltő kell és kész. Az 50 dolláros eredeti SkyRC töltő kicsit sokank tűnt, hiszen 30 dollárért van ennek a kínai másolata. Azóta azonban több helyről is hallottam, hogy azokkal többször van kalibáricós gond, nem megfelelően egyensúlyozzák ki a cellákat és néha bizony túltöltik az akksikat. Mivel egy akksi önmagában 15-20 dollár. Ezért ha már csak egy akksit is megmentettem a jó minőségű töltőnek köszönhetően, már nem bántam meg. Szóval ez egy jó döntés volt.

Így még egyszer végigolvasva a posztot, annyira nem is nyúltam mellé. Pár dolgot lehetett volna jobban csinálni, de ezeket már vagy kijavítottam, vagy pedig akkor, amikor ezeket eldöntöttem, nem lehetett volna jobban dönteni. Pénzt persze már lehet az elején is szórni ész nélkül, de így talán több értelme volt. Rengeteget tanultam a folyamat alatt és a következő gép már biztos, hogy mégprofibb lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr727628414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása