Amikor az Alien építésére észültem és a közismerten (és időközben bizonyítottan) lobbanékony Kiss 18A ESC-k mellett döntöttem, sokan ajánlották a figyelmembe az RC Groups forum egyik szálát, ahol a srácok egy "filléres" áram-korlátozó, vagy másnéven "füstgátló" eszköről írnak. Végül úgy döntöttem, hogy ez nem egy nagy cucc és építettem egyet. Azóta már legalább egy Cobra motoromat megmentette, és egy szinte biztos ESC tűztől is megóvott. Ezért most továbbpasszolom a truvájt.
A probléma, hogy ezeknél a nagy kapacitású és C rátájú LiPo akksiknál, ha a gép összeszerelésénél valamit rosszul forrasztottunk, vagy valahol van egy zárlat, akkor az akksi csatlakoztatása után 40-50, vagy akár több Amper is könnyen rászakad a rendszerre és egyből előjön a mágikus füst. Ezt pedig sok pénzünk, illetve időnk bánhatja. Ezért a srácok az új quadok (vagy átszerelt gépek) teszteléséhez kitalálták ezt az eszközt, amely a befolyó áramot kb. 2,5 A-ben korlátozza és az izzó fényességéből egyből látszik, ha valami baj van.
Hogy építsük meg?
Maga az eszköz rendkívül egyszerű. kell hozzá egy XT60 csatlakozó pár, egy közönséges, kétszállas, 12V-os személyautó hátsólámpa/féklámpa izzó (21/5W), amelyet én a sarki MOL kúton vettem, de gondolom akár még egy Tescoban is lehet kapni, valamint némi szilikon vezeték (mondjuk 14AWG-s).
A pofonegyszerű "füstgátló"
A dolog lényege, hogy az eszközt, az izzót ellenállásként használva sorosan bekötjük a V+ ágba. A föld (fekete) vezetékkel direktben összekötjük a két XT60-as negatív pólusait, viszont a + vezetékek közé beforrasztjuk az izzót. Ezt úgy kell megtenni, hogy a két izzószálat párhuzamosan kötjük. Mivel ennek az izzónak a teste már eleve közösítve van, ezért az egyik piros vezetéket az izzó testéhez (oldalához) forrasztjuk. Én egy kicsit megreszeltem tűreszelővel, hogy érdesebb legyen és jobban fogja az ón. A másik pirossal pedig összekötjük az izzó alján a két izzószál kivezetését. A másik végeket pedig az XT60-as vezeték + pólusához kötjök. (FIGYELEM: A polaritás fontos. Az XT60-as csatlakozók szögletes oldala a +, a lekerekített oldala pedig a föld/test)
Használat
A használat is kb. ilyen egyszerű. Két dologra kell figyleni:
- Az XT60-as csatlakozók polaritáshelyes csatlakoztatására
- A teszteléshez max. 3 cellás (3S) akksit használjunk és az sem baj, ha nincs csutkára töltve (mondjuk a 12,6V-ot még elbírja a 12V-os izzó, de talán 11-11,5V még jobb). 4 cellás akksival ne próbálkozzunk!!!
Az összes teendő, hogy az áram-limiterünket sorosan bekötjük a quad fő tápfeszültség-bemenete és a LiPo akksi közé. Az így összesen 26W-os (21+5) max. teljesítményű változó ellenállásként fog működni.
I max=Pmax/U, azaz a max. áram = 26W/11V(egy merülő 3S LiPo esetén) = 2,36A (némi túlméretezést figyelembe véve kb. 2,5 A)
Alapállapotban semmi fényt nem kell(ene) látnunk. Ezek után elkezdhetünk tesztelni. Armolás után ha a motorok akár együtt, akár a konfigurátor szoftveren keresztül egyenként elpörögnek, először az izzó vékonyabb szála, majd fokozatosan a vastagabb is elkezd felizzani. Ez normális és egy motor pörgetésénél akár 50%-ig fel lehet húzni a gázt. Ha az áramerősség elkezdené jelentősebben túllépni a 2,5 Ampert, akkor az izzó maximális fényerővel világít és nem engedi, hogy az áramerősség tovább növekedjen, azaz maximalizálja ezen a 2,5 Amperes szinten. Ez az áramerősség bőségesen elég a rendszer alapállapot beli táplálására és akár a 4 motor együttes meghajtására akár 10-20%-os teljesítményig.
Ha a rendszerben hiba van, akkor akár a LiPo csatlakoztatás után, akár armolás után egyből erős fényjelenséget is láthatunk. Ilyenkor tudjuk, hogy baj van és egyből le lehet húzni a LiPo-t.
Az eszköz akár ESC kalibráláshoz, motor forgásirány teszteléshez, zuhanás utána motor/ESC problémák teszteléséhez, illetve általában minden építés/átépítés után használható, illetve használandó. Én melegen ajánlom mindenkinek.
Szerk: köszönöm az észrevételt ViX-nek, amely alapján pontosítottam a bejegyzést.