Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Build log 2. rész

Elektronika

2015. május 22. - ZsoleszFPV

Miután a fő elektromos rendszer összeállt, következett az elektronika. A miniquad agya a repülésvezérlő. Én erre a célra az OpenPilot CC3D vezérlőt, annak is a kis méretű Atom változatát választottam. Ez nagyon könnyű és kis helyet foglal, viszont nem igazán lehet önmagában műanyag csavarokkal rögzíteni. Leginkább a hozzá adott burkolattal együtt és kétoldalas 4 mm vastag szivacsos ragasztóval rögzítettem. Ez elég stabilan fogja és remélhetőleg a motoroktól és karokról jövő vibráció nagy részét is ki fogja szűrni.

Mivel makacsul szeretnék ragaszkodni ahhoz, hogy az akkumulátort a quad belsejében helyezzem el, ezért az egyenes tűvel szerelt változatot választottam, hogy több hely maradjon a vezérlő mögött.

A vezérlőt igyekeztem a lehető leginkább középre felragasztani.

img_5886.JPG

A repülésvezérlőhöz csatlakoztattam az ESC-k szervó csatlakozóit. Szépen odaértek, igazából nem is kellett lerövidítenem őket.

A CC3D esetén a jobb első számú, ezt kell az 1-es szervó kimenetre csatlakoztatni, ezt követi sorrendben a bal első, majd bal hátsó, végül a jobb hátsó, a 2-3-4 csatlakozókra.

Az Afro ESC szervó csatlakozója egyúttal egy BEC-ként is működik, azaz egy 5V-os egyenáramú áramforrásként. A CC3D tápellátásához elegendő, ha csak egy csatlakozóról kap tápellátást. Több vélemény van arra, hogy gond-e, ha párhuzamosan több csatlakozón is kap 5 V-ot. Némi gondolkodás után úgy döntöttem, hogy talán jobb, ha a többségi véleményt követem és 3 csatlakozóból kivettem a piros, V+ vezetéket, így csak a 4-es ESC-ről táplálom a repülésvezérlőt.

img_5887.JPG

Oldalról kb. így néz ki a dolog. (Itt még nem szedtem ki a piros vezetékeket a három másik ESC csatiból). Alul a PDB és az ESC-k, fent a 4 motor és a repülésvezérlő.

A következő lépésként felszereltem a felső távtartókat is, majd következett a Rádió Vevő felszerelése. Erre a célra egy kis méretű, nagyon közkedvelt FrSky D4R-II telemetria képes vevőt választottam. Ez ugyan alapból 4 csatornás, de PPM módban 8 csatornát tud venni és továbbítani. Mivel nekem ugye minimum 5 csatorna kell, ezért ezt a megoldást alkalmaztam. A CC3D-hez kapott kábelkorbácsból kivettem 5 vezetéket, hogy ne zavarjon, csak az Rx (Rádióvevő) tápellátásához szükséges +/- (piros és fekete), illetve az első csatorna jelvezetékét hagytam meg (fehér). A D4R-en egy jumperrel össze kell kötni a 3-as és 4-es kimenet jelvezetékét, ilyenkor az 1-es csatornára kell csatlakoztatni a repülésvezérlőt. A 2-es kimeneten pedig RSSI jelet lehet kiolvasni, de ezzel most nem foglalkozom.

img_5944.JPG

Igyekeztem takarékoskodni a hellyel és ezért az Rx-et amennyire csak lehetett közel helyeztem a CC3D-hez. Ezt is kétoldalas ragasztóval rögzítettem. Mivel szinte semmi súlya, ezt tökéletesen helyén fogja tartani.

Most jött az a rész, amikor újra hozzá kellett nyúlnom a PDB-hez (ha nem vagyok türelmetlen, akkor ezt megspórolhattam volna, de az vagyok :) ). Beforrasztottam az OSD-hez vezető tápvezetéket és a 12V-os UBEC-emet is.

img_5945.JPG

Természetesen újra leragasztottam szigetelés gyanánt és a padlólemez is visszakerült. Most tényleg jó alaposan meghúztam minden csavart, mert többet ezt már nem akartam leszedni.

A UBEC pont szépen elfért az Rx mellett, bőven maradt hely még előtte bármilyen FPV elektronikának. Ezzel lényegében minden a helyén volt, hogy a quad önmagában akár már repülhessen is.

img_5946.JPG

Viszont én egyből össze akartam rakni mindent, így következett az FPV rendszer beépítése.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr607482752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása