Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Build log 3. rész

FPV rendszer

2015. május 23. - ZsoleszFPV

Most, hogy a quad szinte már repképes állapotban volt, jöhetett az FPV rendszer. Ez nálam a következőkből áll:

  • Sony 1/3 CCD 700 VTL kamera
  • MiniOSD
  • BossCam TS353 VTx
  • BossCam Cloud Spirit RHCP Antenna
  • A tápellátást a korábban már említett 12V UBEC biztosítja

A tápot az UBEC-ről közvetlenül a VTx-be küldöm. A kamera áramellátása már a VTx-ről jön. A Video jel vezetékébe a kamera és a VTx között beékelem az OSD modult (értelem szerűen a kameráról jövő vezetéket a Vid In, a VTx felé menő pedig a Vid Out csatlakozóra megy). Valahogy így:

img_5947.JPG

Az OSD természetesen a BAT1 bemenetére kapja a korábban beforrasztott vezetéken keresztül a közvetlen tápot a repülési akksiról. A neve ellenére a MiniOSD annyira nem is mini. Keresztbe ragasztottam fel és olyan széles, hogy a rádugott csatlakozók némileg túllógnak az alaplemez szélén. Ez most nem gond, de ha egyszer 6"-os propellerekkel próbálkozom, akkor erre figyelni kell.

img_5948.JPG

A következő fejtörést a kamera rögzítése jelentette. Van hozzá egy kis állvány (a fenti képen most nincs rajta), amivel nem fér el a tetőlemez alatt. A nagyobb gond, amivel most szembesültem, hogy az állvány nélkül sem fér be a tető alá. Ekkor arra gondoltam, hogy szépen kiszedem a tokból és a vázhoz adott rögzítőlemezhez csavarozom nylon csavarokkal, ahogy szinte mindenki. De megint csak rá kellett jönnön, hogy ennél a kameránál a lencsét a ház tartja. Ha leszedem a házat, nem tudom hova becsavarozni a lencsét. Szóval szívás. Ezen még gondolkozni kell.

A VTx-et, helytakarékosságból a tetőlemez aljára ragasztom, illetve gyorskötözővel is rögzítem, mivel egész komoly súlya van (a nagy hűtőborda miatt). Eredetileg minél előrébb akartam, de ezzel két gond merült fel.

  1. Nem tudtam volna tőle az Rx antennát normálisan kivezetni a tetőre
  2. Nehézkes lett volna a hozzáférés a DIP kapcsolókhoz, amelyekkel a videocsatornát lehet változtatni.

Végül középtájra került. Így a gombaantenna is pont kiér a végén, nem is volt szükségem arra a hosszabítókábelre, amelyet korábban beszereztem.

img_5955.JPG

A DIP kapcsolók így "kényelmesen" hozzáférhetők a tetőn keresztül. Persze ki kellett vágnom előtte a zsugorcsöves borítást, amivel az egész VTx-et bevonták a kis kínaiak. :)

img_5952.JPG

Ezek után gyorsan rádobtam a tetőlemezt, hogy lássam, hogy néz ki az egész. Itt persze még nincsen minden véglegesítve, vezetékek lógnak mindenfelé, az Rx antenna nincs kivezetve és rögzítve, a kamera is csak ideiglenesen van rákötözve, stb. De mégis, akartam látni, hogy mi lesz belőle. :)

img_5961.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr637482870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atis P. 2015.08.01. 19:45:53

Szia. Összeraktam a quadomat. Legelső próbák a repülésre : amint felemelkedik fejre áll. Tipp hogy merre induljak a hibakeresésben? A motorok a megfelelő irányba forognak. A propellerek a megfelelő motorokon vannak. CC3D vezérlőm van. Köszi!

Atis P. 2015.08.02. 11:20:30

Rájöttem közben, hogy a CC3D nem a quad eleje felé nézett, hanem oldalra. Kapott 90 fokos eltoltást a Yaw, így most előre néz. Illetve az akksit is máshová helyeztem, hogy jobb legyen a súlyelosztás. Sajnos ezek után is még mindig át akar fordulni / el akar dőlni valamelyik oldalra felszállás után.

ZsoleszFPV 2015.08.02. 16:53:47

Szia! Na ez az, ahol már érdemes a nálam jóval tapasztaltabbakat is megkédezni. Van egy épülgető magyar közössés az RC Modell Forumon. Ott két topicot ajánlok, ahova szerintem nyugodtan postold a kérdésedet:
http://forum.rcmodell.hu/showthread.php?35670-Mini-(-250mm)-FPV-Quadcopter-az-új-divat
forum.rcmodell.hu/showthread.php?23878-OpenPilot-CC3D-Flight-Controller

Egyébként ami lehet. Motorok forgásiránya, illetve csatlakoztatási sorrendje: ugye konkrétan megnézted, hogy a jobb első motor órairányba forog, a bal első ellentétesen, aztán a bal hátsó megint órairány és a jobb hátsó ellentétesen? Nem csak a motor CW - CCW jelülése alapján variáltál? Mert azt pont ezzel ellentétes.
Aztán a propellereknél ugyanez kell, hogy legyen. Az R jelölésű (pl. 5030R) az óramutatóval megegyező, a sima (pl. 5030) az ellentétes. És ugye nem fordítva raktad fel? Tehát a fent hivatkozott jelőlő szám van felül?
Extrém esetben a CC3D nem fejjel lefelé van véletlenül beszerelve, ugye?
Ha ezek mind stimmelnek, akkor lehet, hogy csak PID beállítás. Melyik "gyári" PID beállítást választottad? nekem a QAV250 működött elsőre.
És végül, a legrosszabb eset, hogy valami gond van a CC3D gyroscopejával. Esetleg próbáld meg Rate módban, akkor elvileg csak úgy dől, ahogy Te tolod az iránytó kart és maga a vezérlő nem próbálja meg forgatni semerre.
Sok sikert! Majd írd meg, hogy mire jutottál!

Atis P. 2015.08.02. 17:38:28

@BaranyZs: Szia! Nekem a bal első forog az óra irányába, jobb első ellentétesen, jobb hátsó óra irányába, bal hátsó ellentétesen. Az OpenPilot varázslójában így mutatták. Itt egy kép: copterflieger.files.wordpress.com/2015/02/gcs-11.png
Ha jól értem, akkor neked nem így van?
Továbbá nálam ugyanúgy a 5030R propellerek azokon a motorokon vannak, amelyek az óra irányába forognak.
Gyári PID beállításoknál én is a QAV250-et választottam.
A Gyro jónak tűnik a 3D-s vizualizáció alapján.
Még egy kérdés: a varázslóban van egy olyan lépés, hogy keressük meg a motorok "neutral rate"-jét, ami az a legkisebb sebesség amivel a motorok már stabilan futnak. Te ezeket hogy állítottad be? Érzésre? Mit jelent a stabil forgás?
Köszi!

ZsoleszFPV 2015.08.02. 18:05:13

@Atis P.: Bocs, én írtam rosszul. Az 1-es motor a bal első, az forog az óramutató irányába, valamint a jobb hátsó, ami a 3-as motor. Úgy, ahogy a képen van. Szóval ez rendben van. A propeller is rendben van és akkor szerintem nem is tetted fel fejjel lefelé. :) Ha az GCS-ben most, hogy elforgattad 90 fokkal jól dől a gép, akkor a gyro is a vezérlő is rendben van. Maradnak a PID-ek. Játsz el a Stabilization menüben a PID-ekkel. De így látatlanban az én kis tapasztalatommal nincs több ötletem.

ESC kalibrációnál addig húztam felfelé a csúszkát, amíg elindult a motor és már nem "dadogott". Nekem 1118 nál van a minimum szint. De nem kell sebészi pontosnak lennie. Ezt egyébként később bármikor újra tudod kalibrálni az Output fülön. Csak ne felejtsd el levenni előtte a propellereket. :)

Atis P. 2015.08.04. 16:23:41

@BaranyZs: Mint kiderült, a GCS nem mentette el rendesen a 90 fokos Yaw eltolást, ezért nem volt jó másodjára sem. Újra beállítottam a natural rate-eket. Nekem azok olyan 1040-1070 között vannak. EMAX motorok.
Az első kinti teszt repülés 5 percig tartott, utána széttörött a 3D nyomtatott vázam :)
Az 5 perc alatt viszont felemelkedés után elhúzott mindig valamilyen irányba, nem állt meg egy helyben.
Írok az említett fórumokba :)

Köszi a tippeket!

ZsoleszFPV 2015.08.05. 21:39:35

@Atis P.: A lényeg, hogy azért már tudtál repülni. A többi már beállítás, finomhangolás kérdése. Sok sikert!
süti beállítások módosítása