Többször írtam már a repülésvezérlő témában (például itt és itt) és elmondtam, hogy MOST (illetve akkor) véleményem szerint miniquadok, illetve FPV racerek számára a legjobb választás a CC3D vagy a Naze32. Pont. Azt is elmondtam, hogy mindkét lap nagyon hasonló architektúrát követ és mindkettő az STM32 mikroprocesszorra (annak is a STM32F1 variánsára) épült.
Azóta zajlanak az események a piacon, szoftver és hardver fronton egyaránt. Szoftveresen a miniquad szcénában durván előretörtt a CleanFlight (BaseFlight egy továbbfejlesztése, amely maga is a Multiwii egy továbbfejlesztése), miközben az OpenPilot házatáján gondok jelentkeznek. Hardver fronton pedig megjelent az STM32F3 változata, amely a nagyobb sebesség mellett főként a dedikált lebegőpontos ko-processzorral tűnik ki. Az elmúlt néhány hónapban három vadonatúj vezérlő is megjelent a piacon, amely kimondottan CleanFlightra optimalizált és már az F3 architektúrát használja, valamint igyekszik a jelenlegi hardverek limitációit kiküszöbölni.
Az F3 csipnek ez a képessége jóval gyorsabb feldolgozási sebességet, rövidebb looptime-okat és így sűrűbb mintavételezést eredményez, azaz a nap végén, a gépünk sokkal gyorsabban tud reagálni az irányításra, illetve úgy általában a repülési körölményekben beállt változásokra.
Nézzük tehát, jövőre milyen vezérlőt rakjunk a gépbe.
Seriously Pro Racing F3
Dominic Clifton, a.k.a. Mr. CleanFlight, iszonyatosan sok energiát rakott abba, hogy a CleanFlight fejlesztése végtelenül profin, hatékonyan, iszonyatos ütemben haladjon, ezzel lehetővé téve, hogy mára a CleanFlight szoftver kvázi-szabvánnyá váljon az FPV Race-ek piacán. Nem csodat tehát, hogy a tapasztalatait összegyűjtve, úgy döntött, hogy megalkotja saját veérlőjét. Így született az SP Racing F3 vezérlő, amelyet pár hete már meg is lehet rendelni. Gondolom egyértelmű, hogy 100%-osan garantált a CleanFlight kompatibilitás. :) Sőt, az is biztos, hogy a CleanFlight fejlesztése olyan irányb fog menni, ami az F3 csip képességeit egyre inkább ki fogja használni. Már olyat is hallottam, hogy hamarosan olyan funkciók is megjelennek a CleanFlightban, amelyekhez a Naze32 már gyengus lesz.
Seriously Pro Racing F3 vezérlő by Dominic Clifton
A lapkán már a képen is látszik az iszonyat profizmus. Tökéletes kivitelezési minőség, átgondolot, átlátható elrendezés, jól látható és értelmezhető feliratok jellemzik. A mérete megegyezik a standard Naze32 és CC3D lapkákéval, így lényegében minden mai gépbe gond nélkül beszerelhető. A lapka két változatban készül, a Delux, amely barométert és tájolót is tartalmaz, így GPS-es repülésre is alkalmas, illetve az Acro verzió, amely kimondottan a versenygépekre készült. Egyébként az is a Naze32-ből ismert MPU6050 gyroszkóp-accelerométer csippet használja. Az alapelv az volt, hogy Dominik szerette volna az összes Naze32-nél jelentkező limitációt kiküszöbölni, ezért a vezérlőt telepakolta interfészekkel, annak érdekében, hogy egyszerre mindenféle periféria csatlakoztatható legyen (GPS, Bluetooth modul, OSD, Receiver, Szonár, stb.) és ehhez ne kellejen felhasználni az RX bemeneti, illetve a szervo kimeneti portokat. Ráadásul ezekből is 8-8 került a lapra, azaz elvileg ez a vezérlő oktokopter vezérlésére is alkalmas.
Bár FPV Raceren ezeknek a funkcióknak csak egy részét használjuk, akkor is jól fog jönni a megnövekedett teljesímény, a lapra szerelt memória (CleanFlight BlackBox funkcióhoz), a deikált csipogókiement, feszültségmérő, árammérő és telemetria kimenet.
A lapkát nem mérik olcsón, az Acro verzió 66 amerikai dollár, a DeLux pedig 79 dollár. Cserébe, mivel alapvetően angol termékről van szó, több európai forrásból is rendelhetjük, emberi szállítási költség mellett (3-4 USD) hozzá lehet jutni.
Komolyan Dodo
A következő versenyző a ReadymadeRC lapkája, a Seriously Dodo. Kezdem azzal a szubjektív tapasztalattal, hogy a ahányszor a RMRC oldalára tévedtem, mindig azt láttam, hogy jó áron adják a termékeket, de olyan iszonyatos szállítási költségekkel dolgoznak Európa felé, hogy egészen fanatikusank kell lenni, hogy tőlük rendeljen az ember. A Seriously Dodo lapkát 50 USD-ért adják (csak egy verzió van, ami barométerrel is fel van szerelve), de Magyarországra kb. 13 dollár lenne a szállítás. De, hogy jót is írjak, Mr. Steele is ezzel a vezérlővel repül és ha láttátok már bármelyik videóját, akkor tudjátok, hogy az azért jelent valamit.
A Dodo is standard méretű lapka és a már említett STM32F3 processzorra épül. A leírásból nekem nem világos, hogy az MPU6000, vagy 6050-es gyro-accelerot használja-e, de igazából nincs nagy különbség. Ez a lapka is fel van szerelve elég sok interfésszel, még ha nem is annyira, mint az SP Racing F3, de itt is megvan a 8 RC bemenet és a 8 szervó kimenet és három UART port és egyéb interfészek.
Seriously Dodo by ReadyMadeRC
Ami viszont iszonyatosan tetszik ebben a lapban, hogy 3 féleképpen lehet táplálni, amelyekből az egyik, hgoy a akkufeszültség mérésére telepített bemeneten keresztül is meg lehet hajtani. Ez ráadásul 2S-6S LiPo feszültségének fogadására képes. Ma, amikor minden komoly ESC kezd Opto lenni és nincs benne BEC (battery eleminator circuit), ami táplálhatná a vezérlőt, ez egy igen praktikus dolog. Ezen kívül tud mindent, amit kell, áramméréshez bemenet, , csipogó, telemetria, stb.
A Seriously Dodo is CleanFlightra optimalizált, de ma még a CleanFlight master ágában nincs hivatalosan feltüntetve. Mondjuk biztos vagyok benne, hogy a következő verzióban már benne lesz.
Motolab Tornado F3
A harmadik F3 csip alapú versenyző az impulseRC által pár héten belül piacra dobott (jelenleg előrendelhető) Motolab Tornado F3. Ha bárkinek kétsége lenne afelől, hogy ez jó lap-e, akkor megsúgom, hogy Chad Nowak, a.k.a FinalGildeAUS, idén ezzel a vezérlővel nyerte meg a U.S. Drone Nationals mindkét versenyszámát. Mivel még csak az előrendelésnél vagyunk, egyelőre korlátozott az elérhető információ a vezérlőről, de azért a fő dolgok ismertek.
Ezen a lapon is megvan a MPU6050 gyro-accelero, a 8 RC IN és a 8 Szervo OUT, 3 UART-ot látok, viszont nincs dedikált telemetria kimenet és vagy a csipogó, vagy pedig (inkább ez a valószínű), az akksi feszültség és áramerősség mérésére alkalmas bemenetek hiányzonak.
MotoLab Tornado F3
Ami még elsőre furcsának tűnik, hogy míg ez a lap kifejezetten Acro-ra épült, azaz nincs benne barométer és tájoló, mégis 2x2 mm-rel nagyobb, mint a szabvány (38x38mm a szokásos 36x36mm helyett). A furatok persze ugyanott vannak, mégis kisebb gépeknél fixen kilóghat a lap széle a vázból. Na, de ne legyünk szőrszálhasogatók! :)
A másik hiányosság, amennyire a fórumozóknak hinni lehet, hogy nem lesz blackbox adatok tárolására alkalmas Flash memória a lapon. Ez bizonyos helyzetben hátrány lehet, de azért nem a világvége.
Cserébe, ez a "könnyített", kimondottan Acro-ra kifejlesztett vezérlő mindössze 29 dollár.
Azt már talán mondanom sem kell, hogy ez a lap is CleanFlight szoftverre készült és bár ez sincs még benne a hivatalos listában, mire leszállítják az előrendeléseket, könnyen lehet, hogy bekerül. Addig is jó eséllyel a Seriously Pro F3 verzió simán felmegy rá, ahogy a Seriously Dodo-ra is azt javasolják.
Összegzés
A lényeg, hogy megérkezett az új generáció, mi pedig elkezdhetünk álmondozni, tervezgetni, hogy a következő gépbe melyiket tegyük. Elég a minimalizált Tornado F3, vagy esetleg rámegyünk a fullextrás, ámde ennek megfelelően full áras Seriously Pro F3-ra? Esetleg megvárjuk, amíg a kínaiak elkezdik másolni valamelyiket, vagy mindegyiket és olcsóbb lesz? Ez már az egyéni ízlésre van bízva. De az biztos, hogy ezek a projektek explicit módon, minden egyes eladott lapka után visszajuttatnak pénzt a CleanFlight projektbe, így biztostva annak hosszútávú életképességét. A kínaiak ugyanezt nem teszik meg és ezzel úgy néz ki, képesek még egy olyan projektet is megrendíteni, mint az OpenPilot. Persze, csak akkor, ha hagyjuk...