Mini quadkopter építési, repülési, versenyzési tapasztalataim, tippek, tanácsok

Zsolesz FPV

Zsolesz FPV

Mennyi az annyi?

Néhány szó a költségekről

2015. június 15. - ZsoleszFPV

Sokszor felmerül, hogy mennyibe is kerül ez a miniquad őrület. Sok blog és útmutató olvasható, hogy MiniQuad 200 USD alatti áron és sokan próbálnak úgy belevágni Magyarországon is úgy, hogy 40-50ezer Forintot szánnak a dologra. Már korábban is szóltam a költségekről, de most, hogy már teljesen kész vagyok az építéssel, elég pontos adatokat tudok mondani.

Rögtön le kell szögeznem, hogy óriási különbség van aközött, ha valaki - hozzám hasonlóan - teljesen kezdőként, "nulláról" száll bele ebbe a hobbyba, vagy ha már egyébként modellezik és rendelkezik bizonyos "infrastruktúrával". A gép megépítése mellett jelentős költséget tesznek ki az olyan alapvető kiegészítők, mint a távirányító, a LiPo akksi töltő, illetve az olyan szükséges szerszámok, mint a forrasztópáka és a digitális multiméter.

Én az építés során a középutat választottam, azaz általában nem a legolcsóbb és nem is a legdrágább megoldást választottam, hanem olyat, ami elérhető áron van, de "jó híre" van a szakmában, van vele jelentős tapasztalat, illetve számos tanács és útmutató a neten. Fontos volt számomra az "upgradelhetőség" és a hosszú távú felhasználhatóság. Például, bár most csak 3S akksikkal repülők, egy kivételével minden komponens olyan, hogy lényegében átalakítás nélkül tudok 4S-re áttérni, ha már elég jó leszek hozzá. Lentiekben arra is próbálok becslést adni, hogy mennyiből lehet legolcsóbban kihozni egy adott tételt. Ilyenkor azonban figyelembe kell venni, hogy a legtöbb ilyen komponenst bármilyen későbbi változtatás, bővítés esetén cserélni kell és mehet a kukába.

Alapgép 64.000 Ft
Távirányító 43.000 Ft
Energiaellátás 31.000 Ft
FPV Rendszer 64.500 Ft
Szállítási költségek 12.500 Ft
Egyéb kiegészítők 8.500 Ft
Teljes költség 223.500 Ft

Az én építésem teljes költsége részletesen lebontva

Kezdjük akkor az alapgéppel. Amikor a neten "komplett szett"-eket hirdetnek, akkor pár dolog még biztosan hiányzik. Általában nincs benne Rx Vevő és biztosan nincs benne akksi. Mondanom sem kell, hogy itt nem FPV gépről, csak egy önmagában repkedő quadról van szó.

Nekem ez a rész 64 ezer Forintba fájt, ami durván 280 USD. Ebben egy carbonfiber frame (Emax Nighthawk), SunnySky 2204 motorok, CC3D vezérlő és Afro 12A ESC-k vannak, de ezen kívül van benne FrSky vevőegység (30 USD), valamin minden csatlakozó, LiPo mérő/figyelmeztető, elveszett gép csipogó, 5 szett GemFan propeller, akkurögzítő pántok. Lényegében minden komponensből van olcsóbb, pl. az én 60 USD-s vázam helyett van az alacsony ára miatt nagyon népszerű ZMR250 üvegszálas váz már 16-17 USD-ért is.

A következő komoly tétel a távirányítás. Már korábban is írtam, hogy dobtam egy hátast elsőre az áraktól. Aztán a középutat választottam a Turnigy 9XR Pro-val (a 9XR is pont elég lett volna), amihez még külön kellett megvenni az akksit és az FrSky adó modult, így összesen ez 43.000 Forintba fájt. Szíven szerint FrSky Taranis 9XD-t vettem volna, de az plusz legalább 100-150 USD. Van megoldás olcsóbban is, szerintem alsó hangon 15-20 ezerből lehet megúszni egy alap Turnigy 6, vagy Fly Sky adóval. Ezek azonban max. 6 csatornások. Én már most, tök kezdőként is 7-et használok néha.

Ezután jön az energiaellátás. Ha valakinek nincs megfelelő 3S akksija, illetve csak alacsony C értékű van, akkor abból is venni kell párat (egy darab biztosan nem lesz elég). Ezt én 14.000-ből megúsztam (3 Turnigy nano-tech akksival). Viszont kell egy normális LiPo töltő is. Itt szerintem a tök egyszerű falba dughatós töltőt érdemes skippelni és minimum ott vagyunk, hogy 33 USD. Én viszont ennek az eredeti SkyRC változatát vettem, mert itt tényleg nem éri meg 15-20 USD-t spórolni, ha utána leég a ház, szóval ez is volt egy 17.000 Forint a párhuzamos töltést lehetővé tevő áramköri lappal együtt.

Ha ezekkel megvagyunk, akkor már van egy komplett gépünk, amivel már repkedhetünk, ami az esetemben 135 ezerbe került alsó hangon, de ez még nem FPV. Ahhoz kell egy videó érzékelő, adó-vevő és megjelenítő rendszer. Na itt aztán lehet a zsebbe nyúlni. Videószemüveges megoldásból a legolcsóbb FatShark csomag, amiben cserébe minden benne van, 236 USD (66.000 HUF), de akkor még CMOS kamera, csak 250 mW videóadó és sima dipole antennáink vannak. Ja? És mindez akkor ennyi, ha a VÁM-ot megússzuk. Bár a végén én is szinte ennyiből jöttem ki, de nekem CCD kamrám, 600 mW-os (Boscam) adóm és RHCP Boscam Cloud Spirit antennáim vannak. Cserébe viszont a megjelenítésre egy 7"-os monitort használok, amit egy külön LiPo akksiról táplálok és a távirányítóra van rögzítve egy külön konzol segítségével. Ha nagyon meg vagyunk szorulva, találunk kamera+adó páros már 25 USD kürül, illetve vevőt 26 USD-ért. Akkor még mindig kell valamiféle monitor, amit szerintem 70-80 USD alatt nem kapunk, de az akksit meg lehet spórolni ha van valami tápunk otthon, amiről hajtani tudjuk és konnektor közelében maradunk vele (reális? nem. :) ), valamint, ha nem akarunk nagyon messze menni, megteszi a sima dipole antenna is amit adnak hozzá.

Ezzel magával a rendszerrel kész vagyunk. Amivel még nem számoltunk azok a szállítási költségek, amelyek beszerzési forrástól függően tudnak erősek lenni. Például a Hobbyking esetében összesen több, mint 12ezer Ft-ot fizettem ki szállításra.

Ha valakinek nagyon nincs pénze, akkor ezzel a szettel érdemes próbálkoznia, amiben az akksin és pár apró kiegészítőn (XT60 csatlakozó, akksi rögzítő pánt) tényleg minden benne van a repüléshez 167 dollárért, amit a Banggood ingyen szállít ide és jó eséllyel a VÁM-mal sem lesz bajunk. Persze egy szett propeller biztosan nem lesz elég, ehhez is kell LiPo töltő és még biztosan jön pár apróbb dolog amire költeni kell, de ezért én azt mondom, hogy valakinek nincs legalább 190 USD-nek megfelelő Forintja (kb. 53.000 Ft), akkor semmiképpen ne vágjon bele!

Ehhez "low budget" FPV szett a fent már említett elemekkel 120-140 USD, azaz további 33-38.000 Ft.

Amire fent nem tértünk ki, olyan kiegészítők, zsugorcsövek, kétoldalas ragasztó, gyorskötöző, rövidebb kábelek, JST csatlakozók, amelyeket jó eséllyel szinte mindenki talál otthon.

Szerszámból kell pár féle csavarhúzó, csípőfogó, de legalább egy digitális multiméter (kb. 3.500 Ft a legolcsóbb), illetve egy valamirevaló forrasztópáka (3-5ezer Ft) is kelleni fog.

Szóval, remélem nem vettem el mindenki kedvét attól, hogy belekóstoljon ebbe a hobbyba, de úgy gondolom, jobb, ha előre tisztában vagyunk a költségekkel, mintsem, hogy a félkész gépnél menet közben fogy el a zsé.

Jó építést!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsoleszfpv.blog.hu/api/trackback/id/tr167502334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

luxoid 2015.07.02. 18:05:13

Tökéletesen leírtad a Nighthawk 250 építéséhez a költségeket! Igaz mi kicsit olcsóbban oldottuk meg (kb. 120.000 Ft / 250-es gép), de ez még nem a vége a történetnek. Igazából ha egy ilyen gépet összerak az ember, akkor mindig talál valamit, amit rárakna, vagy kicserélne. Az első gépet komplett szettként rendeltük be, ami a következőket tartalmazta: Emax Nighthawk 250-es váz, 4x Emax MT2204 2300kv motor, 4x Emax SimonK szériás 12A-s ESC, ami blheli fw-vel jön és semmi köze a SimonK-hoz, CC3D vezérlő, 4db nagyon törékeny 6030-as gemfan propeller, ami rögtön az első teszteken el is törött, kábelek, banán csatlakozók, öntapadós habszivacs, zsugorcsövek, 4 db T10 8smd 12V-os LED, 700TVL CCD kamera, TS5823 200mW-os FPV adó. Igazából úgy voltunk vele, hogy ráérünk majd cserélgetni jobb eszközökre, amint kiismertük a gépet. Sajnos még mindig úton van a 7"-es FPV kijelző és Boscam vevő, így FPV-t még nem sikerült kipróbálni. Az előző szetthez kellett még távirányító és vevő, valamint akkumulátor és töltő. Elsőre lett egy FlySky FS-T6 és a hozzá kapott vevő és Turnigy 2200mAh-s akkuk és HK DC-4S töltők. Sajnos az esc-k közül 2 gyári hibásan érkezett, ezért kapásból lecseréltem őket Turnigy 15A ESC-kre. Pár héttel később megérkezett a második géphez is a váz és a többi alkatrész. Ez a gép a páromé lett, mert Ő is nagyon beleszeretett ebbe a hobbyba, sőt Ő maga rakta össze a gépét is! :)
Jött egy Graupner JR MX-12 táv és hozzá FrSky V8FR vevő és immáron két géppel reptetünk.

Imádjuk a kis drónokat és már epekedve várjuk az FPV cuccok érkezését.

Mikor versenyzünk ? :D

ZsoleszFPV 2015.07.02. 18:14:07

@luxoid: Szoktam látni a Drone Hungary-n a bejegyzéseiteket. Sajnálom, hogy az egyik géppel gondotok volt. A 6030-as propeller elsőre szerintem elég erős. Valahol az 5040 - 5045 lehet a nyerő, ha 3S akksival repültök. Én azért választottam az EMAX vázat, mert úgy éreztem, hogy lehet vele fejlődni. Pl. 5030-as propokkal kezdtem, de már itt vannak az 5040-esek is. Eredetileg úgy terveztem építeni a gépet, hogy később, ha már tudok repülni akkor 4S akksira át tudjak térni. Ez nagyjából menni is fog, de lehet, hogy ESC-ket kell majd cserélni.
Az FPV és a Rate mód repülés nem egyszerű, de számtalan esés után mostanra már kezdek belejönni. Szerintem még pár hét és már nem kell nagyon szégyenkeznem. Az RC Fourmon van egy multirotor közösség, akik amatőr versenyeket rendezgetnek, oda terveztem majd ellátogatni. Erre bátorítalak benneteket is!

luxoid 2015.07.02. 18:30:18

Kicsi a világ! :)
Sajnos még mindig van vele gond, de most már úgy fest, hogy túl kicsi az akksi az erősebb ESC-khez, mert 5-10 másodpercig tökéletesen emelkedik max gázzal, de utána elhúz az egyes motor felé. Már rendeltem közben egy használt SLS Xtron akkut, amivel még rosszabb lett, de ma leadtam HobbyKing-es rendelést nagyobb akkukra. Reméljük ezek már elegendőek lesznek. Attól függetlenül ha nem csutizom, akkor tökéletesen repül és már fel is tudom kapni a földről hirtelen gázzal anélkül, hogy borulna valamerre. A Niki gépe elsőre tökéletesre sikerült! Lehet az én gépemet is neki kéne összeraknia :D

4S majd minket is érdekel és még számos vezérlőt is ki szeretnénk próbálni, de egy nagyobb quad-, vagy hexacoptert is szeretnénk építeni, amit csak filmezésre használunk majd.
A Rate módig még nem mertünk eljutni, de nem sokára jön :) Egyelőre most a rattitude mód lesz a következő lépés. Mi is tervezünk nagyobb propikat is venni, de a 6030-astól félek, mert teszteken rendszerint kettészakadnak a levegőben is akár egy komoly gázfröccsnél. Akkor már inkább a carbon HQ-s 6030. Ki fogjuk próbálni viszont az 5040-est! Már több helyen olvastam róla, hogy jók.
Köszi a tippet! Tagok vagyunk a fórumon is! Majd figyeljük az eseményeket és nem sokára lehet, hogy találkozunk is! :) Addig is jó repülést, végre megjött a jó idő!!!
süti beállítások módosítása